aktualizováno | 05.11.2018 20:42:30 | edda | přečteno: 503x
Rallye Berounka Revival - komentář

IX. RALLYE BEROUNKA REVIVAL, 27.,28. října 2018

O svátečním víkendu, kdy jsme si připomínali 100. výročí založení Československa oslavili svou účastí na sportovně-společenské akci XIX. Rallye Berounka Revival i legendy našeho motoristického sportu. Na start se postavilo 135 posádek, jejich neklesající zájem a počet ukazuje stálou oblibu mezi zájemci o start a dělá pořadatelům radost, zároveň jim přináší starosti s logistickým zajištěním takto velké akce se skromným pořadatelským týmem v čele s promotérem automobilových závodů Edou Paterou.

Startu první posádky předchází náročná práce na stanovení přejezdové trasy, nalezení uzavřených úseků pro Show Sections a zajištění odpovídající ubytování pro celou revivalovou karavanu. Letošní Berounka se držela již osvědčeného formátu, pořadatelé jsou rádi, že mohou využít vstřícný přístup majitelů a správců areálů v Rožmitále, Kožlí, Písku a Sedlčanech a rekreačního zařízení na Staré Živohošti. Bez pochopení ředitele radotínského učiliště pana ing. V. Hejdy by revival neměl ani tradiční místo startu a cíle.

V sobotu ráno se všechny revivalového dobrodružství lačné posádky sjely do Radotína, některé týmy vyzbrojené a vystrojené jak na světovou soutěž, jiné skromně, všichni ale k úspěšnému absolvování revivalu potřebují pečlivě připravený automobil, bojovné srdce a chladnou hlavu, tedy co se týče sportovní části, pro plnohodnotný prožitek společenské části chuť se bavit a dobrou náladu.

Zkušené posádky už zhruba ví, co je následující dva dny může potkat, všem po přejímkách na předstartovní rozpravě připomněl hlavní zásady, upozornil na věci důležité k zdárnému absolvování celé akce a popřál všem šťastný dojezd do cíle promotér Eda Patera. Pak už se všichni odebrali ke svým vozům, seřadili se ke startu a vyrazili na trať. Jako první tradičně na trať vyráží originální dakarská LIAZka s Tomášem Pourem a Jiřím Poršem, kteří absolvují i všechny Show Section a spojovací úseky mají ještě zpestřené hledáním případných objížděk vhodných i pro nákladní vozy. T. Pour se dokáže vyřádit jak na motokárové, tak na rallykrosové trati.

S náročnou orientační částí revivalu, včetně hlavolamu před časovou kontrolou v rožmitálských kasárnách a uhýbající hlavní silnici před březnickým zámkem se nejlépe vyrovnalo 17 posádek, které na přejezdových etapách udržely nulové konto. A to včetně radarových kontrol, což je i argument proti těm, kteří naříkají, že časový limit se nedá stihnout. Dá, dva vozy s nulovým kontem jsou z nejslabší třídy neupravených vozů. Pozn., ve třídě nejsilnějších aut a podle regulí modifikovaných i novějšími komponenty, nedojel s čistým kontem nikdo, inu na revivalu koně nejsou všechno. Jak po dojezdu do cíle řekl jeden ze špičkových navigátorů, „tady není prostor na chybu“, což je poklona pro organizátory, kteří se snaží co nejvíc přiblížit ideálu, kdy by měly být rovnocenně hodnoceny výkony jezdců na Show Sections a výkony spolujezdců na přejezdových etapách. Smyslem revivalu nejsou závody na otevřené silnici, kdy jízdou za legálními limity se soutěžící snaží eliminovat navigační lapsy. Satelitní sledování pomocí ONI systému pomáhá organizátorům eliminovat faktor náhody při kontrole dodržování trati. Někteří doboví jezdci a spolujezdci mají s tímto problém, neboť k jejich bohatýrským historkám ze Starých pověstí závodnických patří výkony ze sprint etap a stíhání časovek na poslední chvíli, to vše ovšem za jiného provozu, jiného vnímání motoristického sportu nezúčastněnou veřejností i jiného právního prostředí. Prostě doba je jiná, a pokud organizátoři chtějí v pořádání revivalů pokračovat, musí se přizpůsobit. Neutuchající zájem o start v revivalu ukazuje, že převažující část účastníků to chápe.

K ukojení řidičských vášní slouží uzavřené úseky Show sections. První, asi nejvíc charakterem slalomová, čekala v rožmitálských kasárnách. Zde se nejlépe vedlo manželským posádkám ve stejném čase protlo cílovou fotobuňku Audi manželů Fürstových a Suzuki sourozenců Sukových. Odtud zavedl itinerář revivalisty do lomu v Kožlí, kde si na šotolině přišli na své hlavně zastánci severského stylu jízdy, opět Fürstovi, zaskvěla se i tradičně velmi rychlá mladá posádka Vojtěch Matoušek – Vladimír Janovský na Toyotě Starlet. Rozmanitost povrchů sobotních Show Section doplnil asfalt na motokárové dráze v Písku-Hradišti. Zde se nejlépe dařilo opět sourozenců, Vlastimilu ml. a Markétě Sukovým, hezky se zapsala rakouská posádka Andreas Bauer - Manfred Kreutzer na sériové Audi 80 s bosenskou registrací. Což je asi jediná Audina, která zamířila proti proudu z Bosny do EU. Bohužel, ne všem se vedlo podle přání, po kolizi jedné posádky, kdy, sice v pomalé rychlosti, po opuštění tratě a výjezdu na břeh ohraničující prostor tratě, zřejmě po úderu zespoda do podlahy si stav spolujezdcových zad vyžádal lékařské ošetření. Po obědě v místní restauraci se posádky vrátily do Kožlí, kde se opět zaskvěli Rakušané A. Bauer s M. Kreutzerem, Ladislav Hubálek s Ondřejem Haškem na BMW 323 potvrdili své ambice, mladší Sukovi dále drželi vysoké tempo, i V. Matoušek – V. Janovský pokračovali v úspěšném sbírání rychlých časů. Do Top 5 se dostali i Josef Kukelka s Pavlem Ryšánkem. Následoval druhý průjezd kartingovým okruhem, kde zvítězili sourozenci Sukovi, před A. Bauerem a M. Kreutzerem, špičkový čas zajeli nováčkové revivalu otec a syn Beranovi na Fordu Sierra, rychlým časem se blýskl na Peugeotu 309 startující Jiří Černý se spolujezdcem Pavlem Šlemínem, během celého revivalu pečlivě sledován synem Janem Černým, špičkovým současným soutěžákem. Sobotní program Show Section zakončili účastníci na slalomové zkoušce v Rožmitále. Z Rožmitálu následoval přejezd na Starou Živohošť, kde karavana historických závodních a sportovních automobilů přenocovala. Společenský večer má už svůj zavedený průběh. Sdělování zážitků a vyprávění historek ze závodnického života v nepravidelných intervalech přerušuje vyvěšování dosud spočítaných výsledků, následují reklamace, vyvěšování opravených výsledků, reklamace, doplnění dalších výsledků, reklamace, a tak stále dokola, až u tabule s výsledky v pozdní noční hodinu zůstává a kontroluje si svůj zápis jen pár nejvytrvalejších a nejpečlivějších, v čele se spolujezdcem plzeňské Alfy Romeo Milanem Liškou ml.

V neděli si sice mohli všichni přispat o hodinu déle, pořadatelům to moc nepomohlo, stejně museli pospíchat připravit trať do sedlčanské kotliny, kde byly nachystány dva průjezdy. Po celonočním lijáku, který plynule přešel do denního deště, nehrozilo, že by se na trati prášilo. Ve skutečnosti bláta bylo tolik, že někteří majitelé těch nablýskanějších historiků, nebo obutých do pneumatik s velmi letním vzorem, si raději tuto kratochvíli, zpestřenou i průjezdem větší louží, nebo spíš malým rybníčkem před tribunou, raději odpustili. Například pustit sněhobílou „devětsetjedenáctku“ manželů Plačkových na trať by bylo barbarství, za které by nás mohli vyloučit z UNESCO. Z těch co se do souboje s blátem pustili a ten si dokázali náležitě užít, si nejlépe vedli samozřejmě původem rallykrosaři Petr Fürst, Tom Kotek, velmi rychlá byla posádka Vít Kratochvíl – Ondřej Refka na Škodě Rapid. Mezi nejrychlejší se dostali i J. Kukelka – P. Ryšánek na Audi Coupe Quattro , že mu to jde nejen na asfaltu, ale rozumí si i s blátivým terénem ukázal J. Černý na Peugeotu 309. Jen dva vozy z těch, které opustily startovní prostor, neodjely z trati vlastní silou, ostatní po protnutí cílové fotobuňky pokračovaly již volným přejezdem, tedy již bez šipkového itineráře, ale stále za dodržování dopravních předpisů, do cíle v radotínském učilišti. Zde se dopočítaly poslední body, po vyvěšení prvních prozatimních součtů bodů se velmi rychle zaplnila místnost s reklamujícími, takže pořadatelům okamžitě došlo, že něco nebude v pořádku, zádrhel se podařilo rychle najít a vyřešit, další vyvěšení už proběhlo v klidu a mohlo dojít k vyhlášení platných výsledků a předání pohárů nejlepším v jednotlivých třídách. Absolutní pořadí se oficiálně nevyhlašuje, nicméně jej všichni účastníci také sledují a je už zvykem, že pokud je nezklame technika a dojedou, tak absolutně nejnižší počet bodů si připisuje posádka L. Hubálek – O. Hašek, letos je ovšem překonala ještě jedna posádka, mladí V. Matoušek – V. Janoušek na „starletce“, kteří se jako jediné dvě posádky dokázaly dostat pod 1200 bodů. Ve třídách se na stupních vítězů vedle ostřílených revivalistů, objevili i nováčci, např. při prvním startu skončili třetí ve třídě otec a syn Beranovi na Fordu Sierra.

Devátý ročník Rallye Berounka Revival skončil bez zásadního problému, většina revivalistů odjížděla spokojena, např. závodnická rodina Sovových, kde závodí děda s vnukem a aby mohl jet i syn, museli adoptovat ostříleného navigátora Standu Mášu, jsou lidi, kvůli kterým pořadatelům nechybí chuť pokračovat v pořádání dalších revivalů. Ten příští, IX. Rallye Praha Revival má už svůj termín a dva dny po otevření přihlášek již naplněnou startovní listinu!

Výsledky zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MHq1hTYKT-c6eljMu4AgM6ceWBQI5RyVPWRbTgR6Y-8/pub?gid=1955901619&single=true&output=html&chrome=false

Jarda Malík


 

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007