aktualizováno | 03.04.2018 11:10:01 | edda | přečteno: 2031x
ZAV Autodrom Most - komentář

ZAV EDDA Cup, Autodrom Most, 31.3.2018, komentář

Na Velký pátek se začali do parkoviště mosteckého autodromu sjíždět účastníci nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup, aby zde tradičně prvním závodem zahájili sezónu. Ta letošní bude již jedenáctá, EDDA Cup má své místo v našem motorsportu, o jeho přitažlivosti svědčí rekordní účast 158 jezdců ve startovní listině, v níž vedle stálic Miroslava Černého, Josefa Srnského jr., Lukáše Kubíčka, Martina Leva, Jiřího Háka, Ivo Krále, Edy Patery a dalších se objevili i hosté např. slovenský reprezentant Peter Jureňa, nebo Břetislav Enge. Zajímavá byla i technika, se kterou se závodilo, doslova od Trabanta (byť z toho, s kterým ve skupině H2 startoval německý jezdec Ronny Urland, zbyla jen slupka) až po Ferrari.

Technické i administrativní přejímky proběhly bez problémů, ani ředitel závodu Roman Linhart tentokrát neměl s přípravou trati tolik práce, stavěl jen dva retardéry, které tentokrát nebyly kvůli bezpečnosti, ale dlouhé rovinky okruhu nedělají dobře vrchařským speciálům s kratšími převodovkami. Musel jen přeškolit traťové pořadatele na pro EDDA Cup předepsanou signalizaci na trati, odlišnou od okruhové. Všechno tedy bylo na sobotu nachystáno.

O Bílou sobotu skončil nejen třicetidenní masný půst křesťanům, ale i pětiměsíční závodní účastníkům EDDA Cupu. Netrpělivě se všichni vrhli do trénování, kdy se v půlhodinových sekcích vystřídali na trati všechny vypsané skupiny. Mostecký závod byl vypsaný jako dvojzávod, jeden závod dopoledne, druhý po na autodromu povinné přestávce po obědě. Uspořádání autodromu umožňuje závodit bez přestávek nutných ke svozům závodních strojů, takže startér J. Ejem mohl v nejkratších možných intervalech posílat na trať jedno auto za druhým tak, aby se i při tak nafouknutém startovním poli stihl odjet naplánovaný program. Vynucené přestávky (kterých sice nebylo moc) k odklízení vozů po kolizích, nebo technických poruchách přesto stačily k tomu, že z odpoledního závodu se odjely dvě plnohodnotné závodní jízdy a třetí jízdu už ředitel závodu neodstartoval, protože nebyla jistota, že se jí podaří dokončit do osmnácté hodiny, do kdy má autodrom povolený provoz.

Mostecký dvojzávod EDDA Cupu se vydařil, i když jej komplikovalo i počasí s dešťovými přeháňkami a rtuť v teploměru se taky moc nevytáhla. Dalším závodem se už vrchařský seriál přesune na přírodní tratě a jezdci EDDa Cupu se o posledním dubnovém víkendu sejdou na nové trati v Jemníkách u Mladé Boleslavi.


N 1400

Třídu nejmenších produkčních vozů sice opustil mistr Václav Mazánek, na druhou stranu po občasných startech by celou sezónu s VW Lupo měla absolvovat dvojice Ladislav Rosička, Petr Žežulka, takže se špička třídy rozroste a o napínavé závodění třída nepřijde a čeká nás souboj Bobkoletů se Scuderií Strašnice. V prvním závodě si dablér Petr Žežulka hned v první jízdě vytvořil náskok, s kterým si jeho soupeři už nedokázali poradit a zvítězil. Ze souboje o druhé místo vyšel lépe Jiří Bobek s VW Polo, který porazil třetího L. Rosičku. Druhý závod přinesl velmi vyrovnaný závod, kdy o vítězi rozhodly dvě desetiny sekundy, po první jízdě jasně vedoucí J. Bobek nakonec jen těsně uhájil vítězství před mohutně finišujícím P. Žežulkou. Třetí místo obhájil L. Rosička.

N 1600

První závod vyhrál Jindřich Křístek na Hondě Civic, druhý skončil Jaroslav Fikota jr,. který zatím v této třídě startuje na Hondě Civic svého otce, když motor v jeho závodním speciálu ještě nevrčí. Třetí skončil na Citroenu Saxo Milan Andruchovič, který v EDDA Cupu ještě ve školním věku začínal jako mechanik svého úspěšně závodícího otce, objevil nyní po letech s otcem jako mechanikem na oplátku. V druhém závodě se J. Fikota jr. ještě zlepšil a zvítězil, polepšil si i M. Andruchovič druhým místem a třetí místo vybojoval Tomáš Vlček na dalším Citroenu Saxo.

Saxo Cup

Saxo Cup se rozrostl na šestnáct vozidel i díky změně pravidel, kdy v poháru mohou startovat i vozy Peugeot 106 a Citroen C2. S velkým náskokem v obou závodech zvítězil na Peugeotu 106 Karel Rausa. O druhé a třetí místo sváděli vyrovnané boje Daniel Tomek a Ladislav Kopelent. V prvím závodě byl lepší s Peugeotem L. Kopelent, v druhém závodě se odveta povedla D. Tomkovi na Saxu. V závodě startovala i Hana Vaňková, která ještě jako Lhotská byla velmi úspěšnou závodnicí ve Fiesta cupu, i v Saxo cupu se hned zařadila do špičky, když jednou skončila těsně pod stupni vítězů čtvrtá a v druhém závodě šestá a zvítězila v dámském poháru.

N 2000

Nové tváře ve třídě produkčních dvoulitrů se ukázaly ve výborném světle. Jiří Figl jr. opustil naftovou Fabii a pořídil si Toyotu Celicu a hned jí pokřtil v prvním závodě vítězstvím. Ze čtrnáctistovek vyrostl V. Mazánek a s Fordem Focus hned v prvním závodě ukázal, že se moc rozkoukávat nepotřebuje a vybojoval druhé místo. Martin Čábela na Hondě Integra spíš než se soupeři bojoval sám se sebou a svou technikou, ale třetí místo získal, po obědě už ale bez komplikací druhý závod vyhrál po vyrovnaném souboji s druhým J. Figlem. V. Mazánkovi se po dopoledni na stupních vítězů zalíbilo, tak si tam na třetí stupínek stoupl i odpoledne.

N +2000

Díky sjednocení předpisů pro třídu nejsilnějších produkčních aut se na startu v této třídě objevil slovenský reprezentant Peter Jureňa s Mitsubishi Lancer EVO IX a i díky náskoku, který si vybojoval v obou závodech v první jízdě, získal zasloužené double. Za ním bojovali dva velcí rivalové, mistr třídy Martin Lev na Subaru Impreza a legenda Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX. Ti se v podstatě celý den honili v jedné sekundě a spravedlivě si rozdělili po jednom druhém a jednom třetím místě.

E 1400

Davidovi Černému se podařilo kromě toho, že rozčílil v jednu chvíli ředitele závodu a sportovního komisaře, dvakrát na Pick-upu Kawasaki zvítězit. Za ním na druhém místě skončil dvakrát druhý obhájce titulu mistra třídy Tomáš Omelka na VW Polo. O třetí místo bojovali dva piloti Pick-upů. V prvním závodě byl lepší David Burda poháněný Kawasaki, ve druhém Otakar Zenkl jr. s originálním škodováckým motorem.

E 1600

Na startu sice chyběl obhájce titulu, ale to vůbec neubralo závodům v této třídě na dramatičnosti. Dvakrát zvítězil Miroslav Černý na Škodě 130 L, v prvním závodě se musel bránit soustředěnému útoku otce a syna Tichých na Fordu Puma, když druhý skončil Domink Tichý před otcem Zdeňkem. V druhém závodě zrychlil Petr Januška Pick-upu a vybojoval druhé místo. Třetí místo po souboji s vítězem juniorského poháru Lukášem Krupičkou na Fordu Fiesta obhájil Z. Tichý.

E 2000

Mostecký závod nejlépe v této třídě vyšel Tomáši Neužilovi, kterého Ford Focus dvakrát dovezl k vítězství. Bohužel už jen při občasných startech se v EDDA Cupu objevuje velmi rychlý Jan Kočiš, v Mostě s Hondou Civic FD2 byl dvakrát stříbrný. Úřadující mistr třídy Michal Slováček s Civicem získal v prvním závodě třetí místo, to ve druhém závodě vybojoval poněkud překvapivě nováček v EDDA Cupu Martin Skála.

E +2000

Při neúčasti špičkových jezdců této třídy Tomáše Kučery a Tomáše Koška, bojoval Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer EVO IX jen s chronometrem a získal dvě vítězství. S odstupem za ním bojovali dvakrát druhý David Kotula a dvakrát třetí Zdeněk Syrový, oba na Lancerech.

E +2000 2WD

Dvojitým vítězstvím potvrdil roli favorita na mosteckém okruhu Lukáš Suchomel na Lotusu Elise. I druhá místa patřila pilotům Lotusů z libereckého týmu. V prvním závodě si pohár za druhé místo vybojoval Jiří Urban a ve druhém závodě Petr Suchomel. V dopoledním závodě byl v této třídě asi nejzajímavější vyrovnaný souboj o třetí místo, kde spolu urputně bojovali Miroslav Janota na Porsche 997 s Tomášem Lehmannem na BMW e36. Nakonec pět desetin sekundy rozhodly ve prospěch exmistra Evropy v rallye historiků M. Janoty. Ten nakonec vybojoval třetí místo i v odpoledním závodě.

H 1150

To, že v této třídě vyhrává Josef Čermák, už všichni pochopili, když to není junior, tak vyhraje J. Čermák otec, kterému v týmu Autosport Pegas přes zimu vyrostla závodní Škoda 1000 MB. Dvojitým vítězstvím tak J. Čermák oslavil premiérový start s novým vozem v nové třídě. Dopolední závod byl velmi napínavý a vyrovnaný, o stupních vítězů rozhodly tři desetiny sekundy. Druhé místo po boji obsadil dlouholetý úspěšný závodník Robert Pecina na Fiatu 127 před obhájcem titulu J. Čermákem jr. V druhém závodě si místa na stupních vítězů prohodili.

H 1300

V historických třináctistovkách v prvním závodě zvítězil Luboš Krameš na Škodě 1000 MB, po posvícení ale přišel půst, když druhý závod pro trucující motor nedokončil. Stabilní forma a výkon dovezly dvakrát k druhému místu Martina Foukala na Škodě 110 R. Třetí místo v dopoledním závodě před Jaroslavem Vosmekem vybojoval Roman Petr na Škodě 130 LR. Odpolední závod se stal kořistí úřadujícího šampiona Antti Hoheisela na Škodě 130 L a o jedno místo proti dopoledni si polepšil J. Vosmek a skončil třetí.

H 1600

Ve třídě šestnáctistovek se výsledkově nic nezměnilo. Dvakrát vyhrál Josef Srnský jr. na Škodě 130 LR před Pavlem Maierem s Fordem Escort Mk.I. Třetí skončil dvakrát František Penc na Škodě 130 L/A.

H 2000

Dále pokračoval nekonečný seriál soubojů Edy Patery a Ivo Krále. V prvním závodě zvítězil E. Patera na VW Scirocco, v druhém I. Král na VW Golf. V dopoledním závodě třetí místo vybojovala závodnická legenda Břetislav Enge s pečlivě připraveným Fordem Escort Mk.II před Jiřím Šarochou na dalším dobově věrném voze BMW 2002. V odpoledním závodě třetí místo vybojoval Marek Kalika na Peugeotu 205 GTI.

H +2000

Úřadující mistr třídy Jiří Figl na Audi Sport S1 si i v Mostě připsal dvojité vítězství. V dopoledním závodě vybojoval druhé místo úspěšný závodník mezinárodního okruhového HistoCupu Jaroslav Rejka na dvanáctiválcovém Jaguaru XJS před třetím Stanislavem Tkáčem na Lancii Delta HF. Ten se ve druhém závodě ještě zlepšil a vybojoval druhé místo. Třetí odpoledne byl Josef Panožka na Porsche 911 SCRS, který v prvním závodě trochu doplatil na ztrátu koncentrace po předjetí pomalejšího jezdce v retardéru. Dvakrát pátý skončil v této třídě vítěz poháru Youngtimer Michal Štangl s Jaguarem.

H2

Nová třída pro „novější“ historiky se dvakrát stala kořistí Petra Flosmana na Škodě Favorit. Dvakrát druhý skončil E. Patera na Citroenu AX sport. Třetí místo v dopoledním závodě vybojoval Václav Roll na Škodě Favorit, s favoritem závodil i třetí odpoledne Václav Heřman jr.

E2

V této třídě startovali jen dva a němečtí jezdci. Rico Meusel se Škodou 130 RS s motorem uprostřed a Ronny Urland s Trabantem rovněž se středovým motorem. V jednom závodě byl rychlejší R. Meusel v druhém R. Urland.

 


Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007