aktualizováno | 20.06.2017 15:41:38 | edda | přečteno: 11585x
Hostr Prix Liberec - komentář

EDDA Cup, MČR ZAV, HOSTR Prix Liberec 2017, komentář

O uplynulém víkendu se pod Ještědem uskutečnil další podnik nezávislé série závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Po loňské úspěšné premiéře na nové trati směrem od města pod vrchol Ještědu se letošní HOSTR Prix Liberec 2017 konala na stejné trati. Vedle jezdců bodujících v EDDA Cupu závodili na Ještědu i jezdci Mistrovství ČR a České trofeje. Diváci tak měli možnost vidět i nejrychlejší závodní stroje sportovní prototypy a formule a jezdce, kteří reprezentují republiku v Mistrovství Evropy.

Protože oba seriály mají poněkud jiné předpisy, jednalo se pro pořadatele vlastně o dva závody v každém závodním dni, ale zkušený ostřílený pořadatelský tým EDDA Cupu se s tím dokázal vyrovnat tak, jako s řadou předcházejících závodů seriálu. Mírné obavy, které v organizačním týmu před závodem panovaly se i díky přístupu Jiřího Koubka, předsedy vrchařského svazu FASu a dalších delegovaných činovníků Autoklubu ČR, se rychle rozplynuly, když se zjistilo, že všem jde o jedno a to je odjet závod podle regulí a ke spokojenosti jezdců a s maximálním zajištěním bezpečnosti závodníků i diváků.

Pořadatelům trochu pomohla jinak sice smutná skutečnost, že jezdců v seriálech FASu se neschází ani zdaleka tolik, na kolik jsou zvyklí v EDDA Cupu, do Liberce jich nakonec přijelo 42, ale i tak z důvodů propustnosti tratě musel být počet startujících v EDDA Cupu omezen na 89, když zájem byl ještě vyšší. Celkem tak mohli diváci vidět 131 závodníků a závodní auta od historiků až po nejmodernější placky.

Samotný závod je jen špička ledovce, pro samotné účastníky a diváky neviditelná, ale pro organizátory vyčerpávající je práce spojená s administrativní, organizační a technickou přípravou závodu. Několik bezesných nocí a vyčerpávajících dní si užil Petr Strnad, hlavní iniciátor myšlenky závodit na trati od města a otec přání přivést na závod EDDA Cupu i Mistrovství ČR. A když už oba seriály na jednom závodě měl, v obou i závodil a i nějaký ten pohár si ze stupňů vítězů odnesl. Vlastní závod už probíhal pod taktovkou stálého ředitele závodů EDDA Cupu Romana Linharta v péči organizačního týmu.

První oříšek čekal organizátory již v pátek, kdy museli naskládat celé startovní pole se servisním zázemím na centrální parkoviště v Horním Hanychově, kde bylo parkoviště závodních strojů. Což se, díky disciplinovanosti takřka všec h, nakonec podařilo a nikdo nemusel zůstat na ulici. Přejímky proběhly v poklidu, trať byla shledána zabezpečenou a závodění vhodnou, takže všichni mohli ulehnout v očekávání závodního dne.

V sobotu ráno probudil depo budíček odtroubený na polnici, což nebylo úplně přijato s pochopením, ale na rozpravě v osm hodin byli už všichni zaručeně vzhůru. Po rozpravě už následovaly tréninky, bohužel už v prvním tréninku došlo k nehodě, naštěstí bez zranění, což platilo pro všechny kolize, až do nedělního večera byla posádka rychlé zdravotnické pomoci bez práce. Zasahovala jen odtahovka a vůz RTP. Během soboty se počasí několikrát změnilo, přeháňky se střídaly se sluníčkem a rychlá trať s měnícím se povrchem tak prověřila kvalitu všech startujících. Po absolvování závodního programu následoval kulturní večer v depu, kde se na podiu vystřídaly dvě kapely, slavnostní ceremoniál s předáním pohárů nejlepším ve všech vypsaných třídách a dvě pohybové umělkyně, které se vůbec nestyděly.

Nedělní program byl stejný jako v sobotu, tréninky a závodní jízdy, jen počasí bylo diametrálně odlišné, celý den svítilo slunce a obloha bez mráčku, suchá trať ještě zrychlila a bylo se na co dívat. Na neděli ještě P. Strnad připravil pro děti účastníků závodu výlet tramvají do ZOO, dospělí se mohli soustředit jen na závody. Závodní jízdy skončily víceméně podle plánovaného harmonogramu, poháry byly opět rozdány těm, co si je zasloužili, závodní týmy se mohli rozjet domů, pořadatele ještě čekala šichta s úklidem depa, tratě a jejího okolí.

V EDDA Cupu na Ještědu probíhaly v mnoha třídách zajímavé závody některé s překvapivými výsledky, některé s velmi těsnými. Velkou pozornost poutal samozřejmě souboj ve třídě nejsilnějších závodních automobilů, kde se na startu objevil Tomáš Košek a s Tomášem Kučerou se do sebe pustili od prvního metru tratě. V sobotu byl úspěšnější T. Košek, v neděli vrátil úder T. Kučera. I v nejsilnějších produkčních autech si vítězství rozdělili M. Lev a vrchařská legenda J. Hák. Vítězstvím ve třídě a celkovým umístěním v sobotu si upevnil vedení v průběžné absolutní klasifikaci Miroslav Černý. Když vystupoval na nejvyšší bod stupňů vítězů Pavel Maier, který vyhrál třídu historiků do 1600 ccm, dostalo se mu asi největších ovací, ne proto, že by ostatní přáli porážku jeho soupeřům, ale jako ocenění výkonu, který musel podat. Konečně bez startostí s trucující technikou absolvoval závod Eduard Patera, který s VWW Scirocco dvakrát vyhrál.

HOSTR Prix Liberec 2017 se tak stala dalším úspěšným závodem v seriálu EDDA Cup, potvrdila jeho vysokou sportovní, organizační i bezpečnostní úroveň, což kromě samotných aktérů mohlo potvrdit i mnoho spokojených diváků, kteří po oba dny z diváckých prostor závody sledovali.

EDDA Cup bude nyní pokračovat v sobotu 8. července dalším závodem, kterým bude Svijany Prix Radotín 2017.

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007