aktualizováno | 24.03.2024 22:27:19 | edda | přečteno: 886x
ZAV Autodrom Most 23.3.2024, komentář
ZAV EDDA Cup, Autodrom Most 23.3.2024, komentář
 
Na mosteckém autodromu zahájil již svou sedmnáctou sezónu nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Tradičního otevíracího dvojzávodu se zúčastnilo přes 140 závodníků a závodnic. Závodní týmy se do parkoviště závodních strojů na autodromu začaly sjíždět již v pátek, kdy byly pro EDDA Cup technické i administrativní přejímky. Ty jsou vždy před prvním závodem sezóny náročnější, protože technický komisař seriálu musí prohlédnout všechna auta a administrativní přejímka je spojena s vystavováním a obnovováním licencí. Organizační tým a disciplinovaní jezdci však vše zvládli a přejímky skončily v plánovaný čas. Pár dopředu omluvených závodníků stihlo přejímky ještě v sobotu ráno před rozpravou a papírově bylo pro závod vše nachystané.
Sobotní závodní program zahájila ranní rozprava, kde se všichni dozvěděli program na celý den. Vzhledem k uspořádání autodromu je systém závodění trošku odlišný od průběhu závodu na přírodním kopci, většina účastníků EDDA Cupu, jsou však zkušení matadoři a organizace jim problémy nedělá, jen nováčkové jsou většinou mírně zděšeni, protože jim připadá, že ničemu nerozumí, protože zvyky, které mají buď z klasických kopců, nebo okruhů, tady neplatí. Ovšem během první závodní jízdy většina pochopí, že systém je vlastně jednoduchý a logický a díky startům podle skupin, tříd a startovních čísel každý může odhadnout, kdy má najet na start. Autodrom tak umožňuje nepřetržité závodění, kdy na sebe plynule navazují tréninkové a závodní jízdy, takže je možné v jednom dni stihnout i při vysokém počtu jezdců odjet dva závody. Tento průběh ale klade velké nároky, vedle organizátorů a jezdců a jejich týmů i na časoměřiče, kteří nemají svozové přestávky a všechny problémy musí řešit v ohni, když jim co dvacet sekund startuje jedno auto za druhým a to celý den. Vynucené přestávky, většinou vinou stávkující techniky k závodům nevyhnutelně patří, naštěstí jich v Mostě nebylo tolik, takže naplánovaný závodní program byl splněn ještě s časovou rezervou.
V nabitém startovním poli vedle osvědčených hvězd EDDA Cupu se objevili i velmi zajímaví hosté. Známý soutěžák Stanislav Budil, který ještě minulý týden závodil na Rally Costa Brava, si poprvé vyzkoušel závodně novinku ve svém týmu, soutěžní vůz Toyota GT86, brzy ovšem pochopil, že bez kvalitních kopcových pneumatik není v našem seriálu šance na úspěch.
Bohužel bývalého reprezentanta Lukáše Vojáčka trápila technika. Velmi spokojen odjížděl z Mostu tým Radka Nešpora, kterému zde vloni explodoval nový motor u jejich vozu Porsche 997, a od té doby probíhala repase. Tentokrát to byla bedna v každém závodě pro syna Davida. Tomášovi Kučerovi se v nejsilnější třídě povedlo pokořit letitý rekord tratě Jiřího Jupy s Corvette. Velmi úspěšní byli tentokrát i závodníci z Německa. Zejména překvapil velmi hezkou jízdou nováček seriálu Jan Ringhausen na pečlivě připraveném Saxu. I veterán Gustav Abele bral pohárek v každém závodě. K dalším zaznamenání hodných výsledkům patří – v N1400 Petr Žežulka, který rozšířil špičku této zaplněné třídy, v Saxo Cupu je vidět velký progres u Petra Kumpošta, či velmi dobrý výsledek navrátilce Petra Tomáška v nejsilnější třídě, kdy byl s nepatrným odstupem za vítězem v odpoledním závodě. Jinak hned od začátku sezóny úřadující mistři většinou potvrdili, že se svého postavení jen tak lehce nevzdají. Dvojitá vítězství Tomáše Kučery v nejsilnějších závodních speciálech, Miroslava Černého v nejsilnějších dvoukolkách a Tomáše Nováka v E1400 jsou toho důkazem. Výkony ostatních jsou zase příslibem, že sedmnáctá sezóna bude naplněna hodnotným sportem a napínavá až do konce.
 
Eduard Patera, Jarda Malík
 
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007