15.08.2022 15:16:45 | edda | přečteno: 5216x
ZAV EDDA Cup, Dynymax Yokohama Trofeo Slovakia 2022, Nová Bystrica, komentář

ZAV EDDA Cup, Dynymax Yokohama Trofeo Slovakia 2022, Nová Bystrica, komentář

 Potřetí ve své historii se nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu EDDA Cup vydal do Slovenské republiky. Tentokrát došlo k dohodě promotéra EDDA Cupu E. Patery s pořadatelem závodu Dynamax Yokohama Trofeo Slovakia 2022 v Nové Bystrici S. Firtlem, který vrátil po několikaleté pauze automobilové závody na trať Z Nové Bystrice na Oravskou Lesnou.

 Po úvodní anketě, která sondovala zájem jezdců o start na Slovensku, po průběžně měněném seznamu přihlášených se až na místě po přejímkách ukázalo, kolik reprezentantů EDDA Cupu se opravdu postaví na start. Celkem 48 přijelo závodit a bojovat o místa na stupních vítězů a body do celkové klasifikace EDDA Cupu. A dobře udělali. Několik týmů přijelo i dřív a spojili účast na závodech s rodinnou rekreací. A ti udělali ještě líp. Kysucký kraj i nejbližší okolí Nové Bystrice nabízí úžasnou přírodu i zajímavé národopisné památky, např. skanzen ve Vychylovce, historická lesní úvraťová železnice stojí určitě za návštěvu.

 Zpátky k závodům, během pátečního odpoledne se prezentovalo a prošlo přejímkou 48 závodníků, vedle stálých účastníků se přihlásilo i několik více, či méně místních slovenských závodníků i pár jezdců ze seriálu Maverick. Opět se ukázalo, že ne všichni čtou zvláštní ustanovení k závodu a na přejímku přišli pět minut po. Rekordmanem byl závodník, který přišel o dvě a půl hodiny později s výmluvou „já jsem byl ale v Maďarsku“, což je asi tak level „paní učitelko, nemám úkol, nešla nám elektrika a pes mi rozkousal sešit“. Nakonec díky toleranci pořadatele mohli závodit všichni.

 Na závod byla připravena trať o délce 4 155 metrů z Nové Bystrice na Oravskou Lesnou. Široká, rychlá trať, trať takového charakteru v EDDA Cupu nemáme. Moderní silnice byla otevřena v roce 2008, její povrch ovšem trpí dopravní zátěží i místními klimatickými podmínkami. Kvůli formulím startujícím ve slovenském mistrovství byla svodidla ještě doplněna o zábrany proti podjetí, takže velmi bezpečná, naštěstí nikdo funkčnost zabezpečení během víkendu svým vlastním závodním strojem netestoval. Jezdcům se vesměs trať líbila a závodění na ni si užívali. I proto, že pro všechny naše závodníky byla trať nová, bylo zajímavé v průběhu víkendu, jak se kdo dokáže rychle učit a zlepšovat.

 Rozprava k závodu se konala netradičně už v pátek večer společně pro závod slovenského mistrovství i EDDA cupu. Zde si hned na začátku „získal“ srdce všech českých týmů slovenský činovník, když se o EDDA Cupu dost přezíravě vyjádřil. Nutno dodat, a za to patří všem závodníkům a týmům díky, že během víkendu jsme disciplinovaností, chováním v depu a výkony trati přesvědčili o úrovni našeho seriálu, nejen tohoto činovníka, ale doufám, že i celý slovenský pořadatelský sbor, že nepřijela parta amatérů, ale kvalitně fungující závodní seriál s odpovídající sportovní i organizační úrovní.

 Závodní program byl po oba dny tradiční, sestával ze dvou tréninkových jízd dopoledne a dvou závodních jízd odpoledne. Jen v sobotu byla nutná přestávka mezi tréninky a závodem, kdy na silnici závodní auta vystřídali účastníci a účastnice Cyklopretekov Kysuce-Orava cez kopec 2022. Kvůli tomu museli závodníci EDDA Cupu odstartovat do prvního tréninku už v sedm hodin ráno, ale všichni se na novou trať těšili a před sedmou hodinou stálo vzorně seřazené startovní pole EDDA Cupu před přípravnou čárou. Čekáním na posledního cyklistu, kterému se ovšem dostalo bouřlivých ovací, se závodní program protáhl až do večera, ale to celkem ničemu nevadilo, po vyvěšení oficiálních výsledků předal S. Firtl poháry a věcné ceny nejlepším ve všech třídách a absolutně třem nejrychlejším. V neděli byl závodní program stejný, jen bez přestávky pro průjezd pelotonu, takže závody, které nedoprovázely žádné organizační zmatky, skončily podle harmonogramu, tentokrát se předávání pohárů nejlepším zúčastnil i starosta obce Nová Bystrica pan ing. J. Balačin, tak doufáme, že se mu závody líbily, že přežije stížnosti těch sousedů, kterým by vadilo dění okolo závodu, který na tři dny malou obec obsadil, ale co jsme mohli vypozorovat, většina obyvatel sledovala závodní auta se zájmem. Doufáme, že se v Nové Bystrici závody budou pořádat i nadále i za účasti EDDA Cupu.

 Nižší počet startujících sice znamenal, že v některých třídách se nebojovalo tak, jak jsme zvyklí, ale i tak byly na závodní dráze vidět napínavé souboje a hodnotné sportovní výkony. V sobotu mimo pořadí jezdila se Škodou fabia WRC týmu Profiko rallyová hvězda Filip Mareš, který zahajoval, i ukončoval každou jízdu EDDA Cupu. Ze soutěžících v EDDA Cupu to v sobotu nejlépe vyšlo Miroslavu Černému na Porsche 911 z kategorie historických závodních vozů, který byl po výborném výkonu, i po v rámci „balance of performance“ přidání zátěže 3kg sádry, absolutně nejrychlejší. Ze současných závodních aut byl nejrychlejší Martin Lev na Subaru Impreza STi. V neděli vybojoval absolutní vítězství, po smůle ze soboty, kdy se porouchalo jeho Mitsubishi Lancer EVO IX při svozu po první tréninkové jízdě, Tomáš Kučera. Mezi tři absolutně nejrychlejší se dostal David Černý na Pick-upu startující ve třídě dvoulitrů. Hodnotné a zajímavé byly i závody v těch třídách, kde se přece jen sešlo více kvalitních soupeřů. Ve třídě N 1600 se Jan Srp po sobotním jasném vítězství neubránil Martinu Zelenkovi, který vybojoval první místo o čtyři desetiny sekundy, oba závodili Na Citroenech Saxo. V poháru Saxo cup vyhrál oba dny Jiří Kaščak. Ve skupině závodních speciálů svou třídu jasně ovládl D. Černý. Ve třídě E2WD nedal šanci František Grüner na BMW, za kterým v sobotu skončil Josef Klotz na Audi A4 a v neděli Martin Poláček na BMW. Sloučenou třídu nejsilnějších aut v sobotu ovládl Martin Lev na Subaru Impreza STi před Erikem Frgalem na starším typu Imprezy a Michalem Rollem na Audi S1. V neděli vystoupil na nejvyšší stupínek T. Kučera, za ním skončili M. Lev a E. Frgal. V kategorii historických automobilů byl nejrychlejší M. Černý s černou „devětsetjedenáctkou“ se svými výkony byl velmi spokojen i Tomáš Píša na Opelu Ascona. Svou úspěšnou premiéru za volantem závodního speciálu Peugeot 205 GTI absolvoval Zdeněk Ferko, který skončil vždy na druhém místě za dvakrát vítězem dvoulitrové třídy Edou Paterou na VW Scirocco.

 Kompletní výsledky byly on line a jsou na stránkách: http://novabystrica2022edda.srs.sk/

 Závody Trofeo Slovakia 2022 se vydařily a doufejme, že zůstanou v kalendáři EDDA cupu i příští rok a po zkušenostech z letoška i s ještě větší naší účastí.

 

 Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007