aktualizováno | 04.11.2021 15:11:23 | edda | přečteno: 540x
RPR 2021, komentář

X. RALLYE PRAHA REVIVAL, 29.-30.10. 2021

 

Přihlášení do 10. ročníku Rallye Praha Revival a fandové historie motorsportu se konečně dočkali. Konečně skončilo dlouhé čekání od původně plánovaného termínu a o posledním říjnovém víkendu se do Prahy sjely závodní a sportovní automobily minulých let, za jejichž volanty a tripmastery seděly legendy motoristického sportu. Na 150 posádek z celé Evropy, od Norska po Itálii, od Portugalska po Litvu se shromáždilo před startem této sportovně-společenské akce. Duchovní otec revivalu, promotér automobilových závodů, Eduard Patera přivítal staré známé Johna Hauglanda, Andrzeje Jaroszewicze, Jozefa Studeniče a další stálé zahraniční účastníky revivalů i nováčky, z našich legend s číslem 1 odstartoval Milan Zapadlo, následovaný řadou našich bývalých úspěšných závodníků, např. Jiřím Moskalem, Josefem Kukelkou, Pavlem Ryšánkem, Antonínem Muzikantem, Tomášem Drástou a dalšími držiteli mnoha mistrovských titulů a vavřínů z nejrůznějších závodů.

Samotná akce neoficiálně začala již ve čtvrtek poznávací procházkou Prahou s obědem, na který zahraniční účastníky E. Patera pozval. To byly asi poslední klidné chvíle, které zažili. V pátek už začalo to správné napětí, při přejímkách, které se konaly díky vstřícnosti radotínského Kart Centra v jeho prostorách, parkoviště závodních a doprovodných vozů bylo v areálu firmy Brudra, kde se už zkušení revivalisté připravovali na očekávané nástrahy a nováčci se snažili si představit, co je asi čeká. Po rozpravě, která i díky dlouhé době od posledního velkého revivalu a nutností vysvětlit všechna specifika akce trvala skoro hodinu, se už začala řadit pestrá kolona závodních aut k přejezdové etapě na místo slavnostního startu na Palachově náměstí před Rudolfinem. Na přejezdu sloužila k rozehřátí slalomová zkouška na závodišti ve Velké Chuchli, kde se už začalo ukazovat, kdo s jakým nasazením k této mototuristické akci přistupuje. Smolařem se zde stal Adam Dowgird, kterému na Toyotě upadlo kolo. Naštěstí, i za cenu časové ztráty, se mu podařilo Corollu zpojízdnit a absolvovat nakonec celý revival. Cesta do centra Prahy podle šipkového itineráře byla zvláště pro zahraniční posádky náročná, i když třeba kolonu polských posádek bezpečně eskortoval k Rudolfinu vůz PČR.

Po slavnostním startu, který přilákal velkou pozornost veřejnosti, zamířili revivalisté podle šipek v itineráři na okraj Prahy, kde je v areálu firmy Auto Kožmín čekala první časová kontrola. Z Prahy už se vyráželo na sever, přes Všetaty, opět s připomínkou J. Palacha, do Adventure Landu v Bělé pod Bezdězem, kde už byla připravena rallyová Show Section, jejíž průjezd znamenal další menší, či větší příděl bodů do klasifikace. Z Bělé už se mířilo do Liberce, kde v Hotelu Babylon bylo pro následující dva dny útočiště revivalu. Těsně před dojezdem do závěrečné časové kontroly rozhodlo 150 metrů, o které část posádek zvolila jinou křižovatku, o těch, kteří půjdou spát naštvaní, nebo spokojení. Dojezd do krytých garáží tak byl dost dramatický, stejně jako následná diskuse o správnosti údajů v itineráři. První vůz, který se před Babylonem objevil, byť byl v té skupině, která přijela z druhé strany, byla Škoda 130 v originálních barvách s posádkou John Haugland – Richard Pashley pozdější vítězové kategorie zahraničních legend. Johna není potřeba představovat, tentokrát vedle sebe posadil nováčka na revivalu britského navigátora Richarda, který měl nejdřív z revivalových zvláštností oči navrch hlavy, ale rychle potvrdil své navigátorské zkušenosti a přispěl tak k výbornému výsledku posádky. Vedle toho se ukázal jako zábavný chlapík, který si společenskou část dokázal také užít. Nakonec se v Babylónu ugarážovala naprostá většina odstartovavších.

V sobotu ráno nakonec všichni zjistili, kde byla ta správná dojezdová časová kontrola, odtud se vydali do sobotní etapy. Nejprve je hostil areál Ploché dráhy Liberec, nejkratší plochodrážní ovál v republice, kde absolvovali tři měřená kola. Trošku se prášilo, posádka Josef Kukelka – Pavel Ryšánek (statečně ještě bojující s následky havárie na Barumce) na Audi Sport Quattro byla tak rychlá, že dokázala dojet svůj vlastní prachový ocas. Výhodu měl ten, kdo se dokázal udržet na utaženém vnitřku a nenechal se vynést do vyházených závějí na venku dráhy. Blankytně modrému Porsche 911 s belgickou posádkou Jean Francois Devillers – Eric Chapa (o něm ještě bude řeč) dokonce celá tři kola hvízdaly pneumatiky v krásně řízeném smyku. Z ploché dráhy se auta přesunula do Vesce, kde na asfaltových komunikacích byla vytyčena slalomová zkouška. Většinou si revivalisté stěžují na rozbité úseky, ale pak když mají celou asfaltovou Show Section, tak ne, to musejí skákat přes trávu, pařez, nepařez, jeden Golf tam i skončil po kontaktu s lampou. Dál se pokračovalo do Bělé pod Bezdězem, cestou si mohli pamětníci připomenout legendární úseky rychlostních zkoušek Rallye Škoda. Po absolvování dvou okruhů testovacího areálu se vraceli do Liberce zpátky na kolotoč na ploché dráze, opět do Vesce, naposledy na rallye test v Bělé a závěr patřil už za soumraku a tmy cestičkám ve Vesci. Plni dojmů z celé sobotní etapy se posádky scházely ve společenských prostorách Babylónu, aby si užily úžasné atmosféry, rozebírání dění na trati, vzpomínání na doby aktivního působení v motosport, špičkování kamarádů a soupeřů. Nakonec se ale jít spát musí, aby byli všichni fit pro nedělní cílovou etapu.

V neděli se všichni rozloučili s Hotelem Babylon, kterému organizátoři děkují za ochotu a vstřícnost veškerého personálu, za dokonalý servis. Pokud by se revival do Babylonu ještě někdy vrátil, mohla by se jedna pěší orientační etapa uskutečnit po místních chodbách. Od hotelu to byl jen kousek na start Show Section na trati závodu do vrchu z Harcova na Bedřichov. Pak opět malebným Pojizeřím do Milovic na poslední Show Section, v jejímž cíli unavené, ale šťastné posádky odevzdávaly jízdní výkazy a vydávaly se na volný přejezd do cíle v Kart Cenru v Radotíně.

Čas na spočítání výsledků vyplnili revivalisté rozebíráním dění uplynulých tří dnů a hodnocení svých výkonů Nakonec se počtáři dobrali výsledků a mohli být vyhlášeni nejlepší v jednotlivých vypsaných třídách. Poháry nejlepším předávali automobilová závodnice Hana Vaňková, vítězka dámského poháru EDDA Cupu, člen prezídia ÚAMK Zdeněk Růžička a promotér Eda Patera. Absolutně nejlepší s nejmenším početm bodů byli ostřílení revivalisté Ladislav Hubálek – Ondřej Hašek na BMW, ze stále aktivních závodníků byl nejlepší také v BMW Tomáš Vavřinec se spolujezdcem Jakubem Venclíkem, z posádek, které si už užívají závodnického důchodu, byli nejlepší Tomáš Drásta a Antonín Muzikant na Peugeotu 205 GTI.

Po ceremoniálu všichni děkovali Edovi Paterovi za skvělou účast, ale největší díky zaslouží ti kluci, co připravují úseky Show section, v pár lidech musí trať postavit, zabezpečit, zajistit regulérní průjezd celé revivalové karavany, pak sbalit a uklidit, a třeba zametání ve Vesci nebyl žádný med a uhánět do další práce. Občas se stane, že když si jdou po etapě lehnout na hotelu do pokoje, tak ve dveřích potkají sami sebe, jak už vyrážejí do další etapy. Ty ze spolupracovníků, kteří ještě v tu dobu v Kart centru byli, pozval tak Eda na stupně vítězů a revivalisté jim potleskem poděkovali za všechno, co pro ně během víkendu připravovali.

Na závěr bych použil sentenci Erica Chapy, navigátora z modré belgické „devětsetjedenáctky“, jinak velké persony v evropských soutěžích pro historiky a v rallye pravidelnosti, předního spoluorganizátora podniku Legend Boucles, tak jak jí přeložil automatický překladač: "Organizační standardy jsou dost vzdálené od našich, ale každému to tam přijde normální..."

Další ročník Rallye Praha Revival je plánován na duben příštího roku a zájem o start asi je, když přihlašování muselo být zastaveno po dvou dnech, kdy se naplnil maximální možný počet posádek.

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007