09.03.2021 22:32:55 | edda | přečteno: 546x
Podbrdská legenda odešla do závodnického nebe

Podbrdská legenda odešla do závodnického nebe

 

V poslední době nám do závodnického nebe odchází nějak moc osobností, jako kdyby je tam čekaly snad lepší podmínky pro provozování jejich milovaného sportu - Břetislav Enge, Zdeněk Pipota, Zdeněk Němec, Zdeněk Halada… Teď Standa Šelmát, jeden z největších rallyových srdcařů. Měl jsem tu čest o něm napsat knížku a nebylo to jen o závodění, ale také o životě. Několik dní strávených u něj v penzionu Zahrádka. Povídání, z něhož se jen část objevila ve zmiňované knížce, na to se nedá zapomenout. Většinou u toho byl další velký srdcař, dlouholetý fotograf Vltav a Šumav Josef Böhm, který už také bohužel není mezi námi.

Standa byl nejen skvělý závodník, ale také člověk, který pomohl řadě jezdců nezištným zapůjčením závodního speciálu, nebo jejich podporováním. Své o tom vyprávějí Vladimír Berger, Jindřich Štolfa, Michal Hora nebo Stanislav Talián. A Standu vždycky potěšily jejich úspěchy. Když jsem se ho ptal, proč jen tak půjčoval závodní auta, řekl mi s úsměvem jen: „Oni to byli dobří kluci...“ Za všechny připojuji vzpomínku Jindry Štolfy: „Po dvou letech jsme ukončili program „Peugeot“ ve stáji Andrea di Lupo Ondřeje Volfa. Vůz byl prodán a jeho majitelem se stal Standa Šelmát. Odjel s ním nějakou soutěž v Německu a sám mi zavolal, zda nechci vůz zapůjčit, že to auto jede neskutečně a že potřebuje pilota, který dokáže využít potenciál auta. Byla to od něj nabídka nezištná a naprosto ojedinělá. Něco jsme si na začátku sezóny slíbili, a to jsme dodrželi. Na konci to znamenalo, přestože jsme dojížděli na starých gumách, mistrovský titul naší posádky Štolfa – Singer. Dodneška na to vzpomínám, jak obdivuhodné to od Standy bylo. Jediný, kdo byl celý rok „na mrtvici,“ byla účetní firmy Marie Švíková, která stále připomínala, že auto není pojištěné, co kdyby shořelo nebo podobně…“

Unikátní je jeho muzeum závodních škodovek. Byl duší setkání legend v Sedlišti a okolí. V jeho penzionu se uskutečnila řada závodnických setkání a besed. To bude příznivcům motoristického sportu moc chybět.

Ve své kariéře absolvoval v letech 1977 – 2020 více jak 130 soutěží, většinu z nich na vozech Škoda. Nejčastěji ho navigovali Josef Laciný, Hana Behringerová a Marie Švíková. Mezi jeho největší úspěchy určitě patří absolutní vítězství při Rallye Lužické hory a Plzeň v roce 1982 se Škodou 130 RS, 10. místo absolutně při Rallye Tatry 95 se Škodou Favorit a 5. při Rally Šou Blovice 97. Řadu umístění na stupních vítězů zaznamenal s Peugeotem 306 Maxi v soutěžích Mitropa Cupu v letech 2001 – 2003. A radost si udělal startem v soutěži Mistrovství světa při Rallye Deutschland 2003 nebo v Rally Legend v San Marinu 2010.

V posledních letech jsme se pravidelně setkávali na Pačejově, ale rád jsem se u něj zastavil kdykoliv, kdy jsem jel okolo. Když jsem se s kýmkoliv o Standovi bavil, tak jsme se shodli na jeho zásadní charakteristice - „hodný člověk“. Tyhle řádky se mi vůbec nepsaly lehce. V mysli mi na vždy zústane jeho všudypřítomný úsměv a nezbytná cigaretka v ruce…

Pavel Vydra

 

Foto: archiv Stanislava Šelmáta a autora

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007