aktualizováno | 21.05.2019 19:24:23 | edda | přečteno: 8688x
ZAV EDDA CUP, Kdyně,18.-19.5. 2019, komentář

ZAV EDDA CUP, Kdyně,18.-19.5. 2019, komentář

Do západočeského městečka Kdyně se sjeli účastníci nezávislé série závodů automobilů do vrchu EDDA CUP, aby na kultovní trati na vrch Koráb odjeli svůj třetí letošní závod.

Závod má v kalendáři EDDA CUPu již tradiční místo i termín, zrovna tak tradičně se zde jezdí podle zvláštního systému, kdy se během víkendu sčítají všechny jízdy, letos jich bylo sedm. Jde asi o jediný vytrvalostní závod do vrchu na světě. Tradicí je už i táborák s opékáním buřtů v depu u plovárny.

K devadesátce jezdců se v pátek sjelo k přejímkám, mezi nimi i několik německých závodníků, kteří si zdejší závod oblíbili. Sobotní program začal rozpravou, na které zaznělo tradiční promotérovo varování, že na kdyňské trati každý výlet mimo trať končí nárazem do stromu. Bohužel na vlastní karosérii se o tom přesvědčili tři závodníci. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění jezdců ani ohrožení diváků. Závodní program sestával z jedné tréninkové jízdy a třech závodních jízd, které se i díky vedoucímu trati Romanu Linhartovi a traťovým pořadatelům podařilo zvládnout v plánovaném čase.

Večer už vzplál zmiňovaný oheň, kolem kterého se při opékání špekáčků a testování jejich kvality, rozproudila zábava, která zvlášť vytrvalým jedincům vydržela dlouho do noci, poslední odcházel po uhašení sám promotér.

V neděli ráno přesně v devět hodin, jak bylo avizováno, vyrazil první jezdec na trať a bez větších přerušení navazovaly jednotlivé závodní jízdy i s přestávkou na oběd. Po odjetí čtvrté závodní jízdy byl závod v brzkém odpoledni ukončen a nejlepší ve všech vypsaných třídách byli na slavnostním ceremoniálu v prostoru startu odměněni poháry.

V neděli se jako každý rok v depu objevil Petr Holub, na skok přijel i Marcel Tuček, který v sobotu kvůli startu na Rally Český Krumlov musel špekáčky oželet.

Závod ve Kdyni se i přes zmiňované havárie vydařil, další závod místo původně plánovaného závodu ve Víru na Moravě, když se ukázalo, že Moraváci zase nejsou takoví dobráci, za jaké by byli rádi bráni, se pojede na známé testovací trati v Bělé pod Bezdězem. A na Koráb se, doufejme, EDDA CUP vrátí příští rok.

N 1400

V nejmenších produkčních autech se soupeři Jakuba Gangura nakonec nedočkali a tak závodili jen ve třech. Za vítězným Michalem Nouzákem na Suzuki Swift se na Citroenu Ibalgin Saxo střídal Jakub Urbánek s maminkou Danou Urbánkovou, v tomto pořadí vystoupili na stupně vítězů.

N 1600

V šestnáctistovkách si trpělivě jízdu za jízdou po desetinách budoval vítězný náskok Ladislav Kopelent na Peugeotu 106, když druhý Martin Zelenka s Citroenem Saxo mu byl zdatným a vyrovnaným soupeřem. Do souboje o třetí místo lépe nastoupil Vladimír Kvasnička s Peugeotem 106, po sobotě šel i jako bronzový na kutě, na neděli se ale lépe vyspal Lukáš Lepší také s Peugeotem 106, během dvou jízd smazal své manko a už si třetí místo vzít nenechal.

Saxo cup

Do klasifikace poháru se nakonec zapsalo deset závodníků. Po sobotě vedl Jakub Beneš na Peugeotu 106, pak ale podlehl fňukání pár soupeřů, přezul z lepších gum, které ale v jeho případě nijak neodporovaly řádům a propadl se na třetí místo. O vítězi po sedmi závodních jízdách rozhodlo jen sedm desetin sekundy. Druhý Tomáš Arnošt s Peugeotem 106 sice vyhrál čtyři jízdy, ale součet časů měl lepší a zvítězil Jan Vaněk na stejném voze.

N 2000

V produkčních dvoulitrech jasně zvítězil Jaroslav Vaňátko s Acurou RSX, před druhým Janem Šenoldem na Toyotě Celica. Před rodinným duem Milanů Ježků na BMW uhájil třetí místo s Fordem Focus Václav Mazánek. Už v sobotu vyřadil smrk ze závodu do té doby třetího Antonína Širokého. Naštěstí se jehličnanu nic nestalo a Toníka nakonec z nemocnice taky hezky rychle vypakovali.

N +2000

Po odstoupení Františka Hubra, kterého na Impreze zradila převodovka, zůstali v závodě jen tři jezdci. Za jasně vítězným Martinem Levem na Subaru Impreza ale ukázal velký progres Matyáš Homola na Mitsubishi Lancer EVO IX, v sobotu dokázal zrychlit o tři sekundy a v neděli už se přibližoval k Martinovým časům a v jedné jízdě dokonce o desetinu zvítězil. Třetí při prvním startu se syrovou Imprezou skončil Jiří Figl ml.

E 1400

Velmi vyrovnaný a velmi rychlý závod absolvovala dvojice závodníků na špičce třídy nejmenších závodních speciálů. Po první jízdě se Tomáš Novák s Pick-upem Kawasaki ujal vedení o jednu a půl sekundy, což je v této třídě už velký rozdíl, Tomáš Omelka na VW Polo v dalších jízdách začal rozdíl po desetinách stahovat, ale v neděli ráno v první jízdě zase T. Novák odskočil a v posledních dvou jízdách už s přesně vykalkulovaným nasazením vítězství před mohutně finšujícím T. Omelkou ubránil a ten tak skončil druhý. Třetí místo před motorsportovní osobností Otakarem Zenklem na originální Škodě Pick-up vybojoval Radek Bureš na Škodě Favorit.

E 1600

K obvyklým favoritům třídy Janu Reissovi, Miroslavu Černému, Jaroslavu Fikotovi a Zdeňkovi a Dominiku Tichým přibyl trošku překvapivě německý závodník Karl-Heinz Thiel na Fordu Escort Mk.II. V této špičkové třídě jsou napínavé závody již pravidlem a ani Kdyně nebyla výjimkou. V prvních pěti jízdách se pětkrát změnilo pořadí na prvních místech, nejlépe začal M. Černý na Škodě 130 L, pak zrychlil J. Reiss, ale kdo dobře sledoval dění na trati, musel si všimnout čistě, přesně a velmi rychle jedoucího K.-H. Thiela na krásně fungujícím Escortu. Ten se nakonec probojoval do vedení třídy, vedení udržel a zaslouženě, byť o pouhých třináct setin, zvítězil před J. Reissem. V neděli už M. Černého nepodrželo něco pamatující obutí a skončil tak třetí. Kdyňská trať nesedla jezdcům, spíš tedy vozům s poháněnou přední nápravou, kteří souboje o stupně vítězů, přes srdnaté nasazení sledovali zpovzdálí.

E 2000

Po tom co v neděli ráno poloosy nechaly na holičkách Michala Slováčka a Otu Zenkla jr. zůstali v závodě jen tři jezdci. Z nich byl na Renaultu Clio nejrychlejší Jindřich Šmied. Druhý skončil Petr Tvaroh na Acuře RSX a třetí David Černý na pick-upu Kawasaki, kterému se za čtyři nedělní jízdy jen těsně nepodařilo smazat ztrátu na přiděleném čase za neabsolvované sobotní jízdy.

E 2WD +2000

Hned v první jízdě skončil v lese Lotus Lukáše Suchomela. Z hrozivě vypadající nehody naštěstí jezdec vyvázl bez zranění. Další dění se naštěstí odehrávalo už jen na asfaltu. Za vítězstvím šel jasně největší favorit Vladimír Liška na BMW, i když David Nešpor s rallyovým speciálem Porsche 997 GT3 mu byl důstojným soupeřem a skončil druhý. Třetí místo vybojoval přes kopec domácí Tomáš Lehmann na BMW. S deseti vozy byla třída pěkně obsazena, jedním ze startujících byl i drifter a výrobce kouře ze spálené gumy David Cibulka na BMW.

E +2000

Jasně zvítězil s novým rekordem nejen ve třídě, ale i absolutně Tomáš Kučera na speciálu Mitsubishi Lancer EVO IX, druhý skončil Zdeněk Syrový také s Lancerem EVO IX. Víc závodníků se do této třídy nedostavilo.

H 1150

Jasně zvítězil obhájce titulu Josef Čermák na Škodě 1000 MB. Krásný závod předvedli závodníci na druhém a třetím místě, Robert Jordán na Škodě 110 a Marin Homola s VW Polo. Do posledního metru nebylo jasné, kdo z nich bude lepší. V těsném souboji nakonec pět desetin rozhodlo ve prospěch R. Jordána.

H 1300

Třída u nás tradičně patřící škodovkám se tentokrát stala kořistí německých závodníků startujících se slalomovými vypiplanými NSU TTS. Jeden z nich sice skončil na pařezu Ivo Krále, ale zbývající tři kompletně obsadili stupně vítězů. Po opět velmi vyrovnaném závodě s rozdílem čtyř desetin zvítězil Helmut Kunz před Christianem Zollnerem. Třetí skončil Herbert Rotzer. Z našich jezdců byl nejlepší Luboš Krameš na Škodě 1000 MB.

H 2000

Zvítězil Eduard Patera, kterému konečně fungovalo jeho VW Scirocco, i když ještě v pátek v osm večer bylo bez hlavy, ale nakonec se práce Jana Heřmánka a montáž Michala Hoška vydařila. Druhý skončil Jaroslav Šperl na BMW 320. Třetí místo obsadil tradiční účastník závodu pod Korábem Gustav Abele na Opelu Kadet.

H +2000

Krásné závody přinesl i boj Josefa Panožky na Porsche 911 SC RS s letos poprvé startujícím Jiřím Figlem s Audi Sport Quattro. S tratí si lépe porozuměl J. Panožka a o více než jednu a půl sekundy zvítězil. Za druhým J. Figlem na třetím místě skončil Stanislav Urbánek s po dlouhé době oživeným Fordem Capri.

H 2

Vítězství ve třídě pro novější historiky hodnocené koeficientem podle objemu motoru získal opět Josef Panožka, opět na Porsche 911 a stal se tak s dvěma vítěznými poháry nejoceněnějším účastníkem víkendu. Naštěstí pro soupeře už víc závodních devětsetjedenáctek s rámem nemá! Druhé místo na Mercedesu 190 AMG obsadil Jan Valenta a obhájce mistrovského titulu Petr Flosman v konkurenci celkem sedmi závodníků vybojoval se Škodou Favorit třetí místo.

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007