26.04.2019 09:25:00 | edda | přečteno: 641x
ZAV Most, komentář

ZAV EDDA Cup, MOST, 30.3. 2019, komentář

Poslední březnovou sobotu se na mosteckém autodromu sešly závodní týmy, aby zahájily další sezónu nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup.

Již tradičně se první závod sezóny koná na autodromu, kdy kvalitní trať, letos s novým povrchem, s bezpečnými únikovými zónami dobře poslouží k oživení závodních instinktů a prověření kvality přípravy strojů po zimní přestávce. Uspořádání tratě a depa umožňuje prakticky nepřerušované závodění, proto lze i při značném zájmu o start a startovní listině naplněné až přes okraj stihnout v jednom dni odjet dva plně bodované závody. Kromě většiny stálých účastníků EDDA Cupu se na startu objevili a využili možnost vyzkoušet techniku i někteří závodníci z MČR a ME a ani v EDDA Cupu se neztratili J. Kromě aktivních závodníků se v depu objevily i některé legendy, bylo zajímavé pozorovat s jakým zaujetím spolu sledovali závody a závodní techniku například dva bývalí špičkoví závodníci a vynikající ladiči Jan Heřmánek s Václavem Syřištěm.

Program závodu zahajuje v Mostě ještě než jindy důležitější rozprava vzhledem k počtu účastníků a nováčků mezi nimi a vzhledem k odlišné organizaci proti závodění na přírodních tratích. Po rozpravě se každému zdá, že není možné, aby všechno proběhlo podle představ organizátorů, ale během tréninků se rychle chaos přemění na celkem hladce běžící mechanismus a odpolední závod už probíhá skoro automaticky. Těch pár komplikací, které při nájezdu na start způsobuje i rozlehlé depo nestojí ani za řeč.

Nakonec se tedy podařilo bez závažných komplikací a mimořádných událostí podařilo odjet dva závody, organizátoři předali nejlepším ve všech vypsaných třídách poháry a první závod letošní sezóny se tak stal dalším úspěšným zápisem do historie EDDA Cupu.

N 1400

V obsahově nejmenší třídě produkčních aut bylo kompletně stejné pořadí v obou závodech i s podobnými časovými rozestupy. Dvakrát jasně zvítězil Jiří Bobek na VW Polo, před Martinem Bendlem na voze stejného typu. Třetí místo obsadil Jakub Gangur na Suzuki Swift, kterého tak trochu do své péče převzal zkušený Vladimír Viver, aby kluk nerostl jako dříví v lese. J. Gangur svým nadšením a nasazením si takovou péči zaslouží a vliv V. Vitvera by mumměl pomoci najít a držet správný směr.

N 1600

První závod sezóny v této kvalitně obsazené třídě, kam ještě ze Saxo cupu přestoupil Ladislav Kopelent a lonští suveréni čtrnáctistovek Petr Žežulka a Ladislav Rosička, vyhrál Martin Zelenka na Citroenu Saxo. Bohužel technická závada mu nedovolila zapojit se do bojů v druhém závodě. Za M. Zelenkou skončil druhý Jakub Šimek také na Saxu a třetí příčka patřila L. Kopelentovi na Peugeotu 106. Odpolední závod nejlépe J. Šimkovi, druhé místo vyfoukl opět třetímu L. Kopelentovi neustále zychlující se Vladimír Kvasnička také na Peugeotu 106.

Saxo cup

V Saxo cupu probíhaly vyrovnané závody, když o dvojitém vítězství Daniela Tomka nad Tomášem Arnoštem rozhodovaly desetiny sekundy. Vyrovnaný byl i boj o třetí místo, kde dvakrát těsně, ve druhém závodě ani ne o dvě desetiny sekundy Martina Štorkána porazil Petr Kumpošt.

N 2000

Po první závodní jízdě v prvním závodě měli na desetinu sekundy stejný čas Martin Čábela na Hondě Integra a Jan Šenold s Toyotou Celica a každá další jízda nabídla jejich napínavý souboj o setiny. Z kvalitního duelu vyšel vždy vítězně M. Čábela, jednou rozhodla v jeho prospěch jedna desetiny, podruhé desetin pět. Ze souboje o třetí místo vyšel dvakrát lépe Mirek Pribula na Renaultu Clio, který byl rychlejší než Václav Mazánek na Fordu Focus.

N +2000

I díky hostům z vrchařské reprezentace, manželům Sajlerovým, slovenskému jezdci Peteru Ambrúzovi byla třída nejsilnějších produkčních vozů kvalitně obsazena, i když jí opustila jedna z největších person EDDA Cupu, Jiří Hák. Jeho vůz ale na startu nechyběl, pilotoval jej Matyáš Homola, který tak skočil ze závodnické základky rovnou do postgraduálu a pomalu zjišťuje jak vysoké školné ho ještě čeká. Nejlépe se s kvalitní konkurencí ve třídě vyrovnal Lukáš Kubíček na Mitsubishi Lancer EVO IX, v prvním závodě za ním byl druhý Martin Lev na Subaru Impreza a třetí místo obsadila Gabriela Jermanová na Lanceru EVO X. V druhém závodě už našel správnou stopu slovenský reprezentant Peter Ambrúz na Lanceru, těsně porazil M. Leva a skončil druhý.

E 1400

Po martyriu s opravou motoru vkročil dvakrát vítězně do nové sezóny Tomáš Omelka na VW Polo s bezpečným náskokem na druhého Tomáše Nováka na Pick-upu Kawasaki. Libor Pujman na svém Mini také s motocyklovým motorem vybojoval v prvním závodě třetí příčku, ta ve druhém závodě patřila Pavlu Jirasovi na stejně rychlé, jako krásné, nově postavené Škodě 120.

E 1600

I v kvalitně obsazené třídě závodních šestnáctistovek bylo v obou závodech na prvních třech místech stejné pořadí, Dvakrát zvítězil Miroslav Černý na Škodě 130 L před Zdeňkem Tichým a Dominikem Tichým, kteří se střídali na rodinném Fordu Puma. Odpolední závod byl opravdu napínavý a nerozhodnutý do samého konce, M. Černý zvítězil o dvě desetiny a čtyři desetiny rozhodly o druhém místě Z. Tichého.

E 2000

Silně obsazená třída se dočkala kompletně rozdílného pořadí v obou závodech. Dopoledne zvítězil David Černý na Pick-upu Kawasaki před Alešem Hemerkou s Alfou Romeo a třetí místo s Pick-upem vyjel Petr Januška. Odpoledne začal úřadovat mistr třídy Michal Slováček a s Hondou Civic vyhrál, na druhé místo se vyhoupl Radek Kolčava na VW Golf, který už si

v retardéru dával pozor a po vyrovnaném výkonu třetí místo patřilo Jindřichu Šmiedovi na Renaultu Clio.

E +2000

Ve třídě nejsilnějších závodních speciálů potvrdil své postavení favorita dvakrát vítězný Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX po napínavých závodech s dvakrát druhým Jiřím Stránským na speciálu Mitsubishi Colt, ten měl ve druhém závodě po první jízdě i šanci na vítězství, ale finišujícímu T. Kučerovi se v napínavém závodě neubránil. Třetí místo dopoledne i odpoledne patřilo Petru Suchomelovi na Lotusu Elise.

E 2WD +2000

Velmi různorodé pole, od kombíka Peugeot přes Corvettu a Mustanga až k Lamborghini a Ferrari, přineslo závodění mezi nejsilnějšími dvoukolkami. Od prvních metrů vykrystalizovali dva největší favorité, Lukáš Suchomel na Lotusu Elise a Jiří Jupa na Chevroletu Corvette, který toho už na mosteckém autodromu najezdil asi tolik, co zbylé startovní pole dohromady. V prvním závodě rozhodlo ve prospěch L. Suchomela necelých sedm desetin sekundy, hlavně díky bezchybné druhé jízdě. Do odpoledního závodu nastoupil ale ve velkém stylu J. Jupa a odhodlaně si dojel s Corvettou pro vítězství. Dvakrát třetí místo obsadil Vladimír Liška na BMW, který si celkem lehce poradil s Lamborghini Gallardo Martina Jermana.

H 1150

Jen tři jezdci se sešli v historických jedenáctsetpadesátkách a k žádnému překvapení nedošlo, takže dvakrát zvítězil Josef Čermák na Škodě 1000 MB před Robertem Pecinou na Fiatu 127 a Martinem Homolou na VW Polo.

H 1300

V prvním závodě zvítězil Roman Petr na Škodě 130 LR ve velmi vyrovnaném závodě s Lubošem Kramešem na Škodě 1000 MB, který skončil druhý. Třetí místo v bohatém startovním poli vybojoval Martin Foukal na Škodě 110 R. V druhém závodě již v retardéru nechyboval a zvítězil úřadující mistr třídy Antti Hoheisel na Škodě 130 L, za ním skončil R. Petr a pohár a body za třetí místo bral L. Krameš.

H 1600

Obhájce mistrovského titulu Josef Srnský na Škodě 130 LR vykročil do sezóny se dvěma vítězstvími. V prvním závodě za ním na druhém místě skončil Pavel Maier na Fordu Escort Mk.I a ve druhém František Penc na Škodě 130 L. Třetí místo dopoledne vybojoval Tomáš Neruda na soutěžní Škodě 130 L a odpoledne skončil třetí P. Maier.

H 2000

V historických dvoulitrech dvakrát vyhrál Eda Patera na VW Scirocco před Markem Kalikou na Peugeotu 205 GTI. V prvním závodě skončil na třetím místě s dobově autentickým BMW

2002/ A2 Jiří Šarocha. V druhém závodě skončilo na třetím místě rovněž BMW, tentokrát s Václavem Korešem za volantem.

H +2000

V nejsilnější třídě historiků bojovali o vítězství Robert Kacálek na BMW 635 CSi a Jaroslav Rejka na dvanáctiválcovém Jaguaru XJS. V prvním závodě zvítězil R. Kacálek, odpoledne mu to J. Rejka oplatil. Třetí místo v obou závodech patřilo Josefu Panožkovi na Porsche 911 SCRS.

H 2

V dopoledním závodě v této třídě pro novější historiky hodnocené s handykepem podle objemu motoru zvítězil J. Panožka s druhým Porsche 911, před Michalem Štanglem na Jaguaru XJR a Václavem Heřmanem na Toyotě Celica. Odpoledne zvítězil M. Štangl před V. Heřmanem, třetí místo vybojoval před Petrem Flosmanem na Škodě Favorit Jan Valenta s Mercedesem 190.

Skup. E2 a F

Navíc vzhledem k charakteru závodu byly vypsány i skupiny E2 a F, které svým obsazením přispěly k ozvláštnění závodu. Ve skupině F se honili dva němečtí jezdci, již známí z občasných startů v EDDA Cupu, Ronny Urland s Trabantem osazeným dvoulitrovým motorem Honda a Rico Meusel se Škodou 130 RS s motorem uprostřed. Skupina E2 přivedla na start velmi zvučná jména. Nejlépe si vedl a oba závody vyhrál Vladimír Vitver na Audi TT-R DTM. Jedno druhé a jedno třetí vybojoval Jaromír Malý tentokráte krotící speciál BRC a závodění na tomto stroji si velmi pochvaloval. Jedno druhé místo vybojoval i slovenský reprezentant Martin Juhás na formuli Tatuus. Premiéru s plackou Lucchini ozdobila jedním třetím místem talentovaná Tereza Machová, čímž udělala, kromě jiných, velkou radost otci Radimovi i po dlouhé době na závodě EDDA Cupu přítomnému stýčkovi Tomáši Machovi, velmi úspěšnému závodníkovi z prvních ročníků EDDA Cupu.

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007