18.11.2025 16:03:26 | edda | přečteno: 52x
Rozhovor

Tomáš Kučera: „Rozhodl poslední závod“

 

Jedním z dlouholetých účastníků závodů do vrchu seriálu EDDA Cup je Tomáš Kučera. Ten v sezonách 2013, 2017, 2022, 2023 a 2024 ovládl klasifikaci nejsilnější kategorie EN+2000 a i letos nebyl daleko od triumfu. A to i přesto, že neabsolvoval všechny závody šampionátu. „Je pravda, že jsem řešil dost jiných záležitostí v osobním a pracovním životě a nebyl jsem zcela koncentrovaný na závody. V EDDA Cupu jsem se z deseti podniků zúčastnil šesti dvoudenních, takže celkem dvanáct klasifikovaných výsledků. Podařilo se mi pouze třikrát zvítězit v absolutním pořadí – v Mostě a na kdyňském Korábu, což bylo proti minulým ročníkům trochu zklamání,“ začíná naše povídání liberecký pilot.

 

Můžeš přiblížit momenty, které tě v uplynulé sezoně nejvíce potěšily a zaujaly?

 

„Nejvíce si cením zlepšení osobáku na Autodromu v Mostě na jedno kolo s pevným startem. Čas 1:42,2 představuje zrychlení o více než dvě vteřiny. Pěkné závody byly ve Kdyni, kde jsme si kvalitně zajezdili společně se Sykym. Fajn podnik byl i slovenský Jankov Vŕšok. Tamní pořadatelé tradičně udělali velkou show a přilákali tím velké množství diváků. Poprvé jsem zde poznal Milana Langera, který na svém mimořádně odlehčeném a výkonném Lanceru předváděl neskutečné jízdy. V Bečově jsem se utkal se svým tradičním rivalem Tomášem Koškem. Ten byl však nesmírně rychlý a naděloval mi tři až čtyři vteřiny na 4,5 kilometrech. Sezona skončila smolně, když mi těsně před posledním podnikem v Milovicích vypověděla službu technika. Na náhradním autě jsem pak nestačil na rivala ve třídě EN+2000 Václava Kobla a přišel jsem tím o titul v naší kategorii.“

 

Jaký problém postihl tvé Mitsubishi v Milovicích?

 

„V pátek během zkušebních jízd se propálil píst a závadu nebylo možné tak rychle opravit. Musel jsem tedy jet s náhradním autem, když mi Flíček narychlo přivezl Sykyho rallyové EVO. To auto je svým charakterem oproti tomu mému úplně jiné. Neměl jsem čas se s ním sžít a pořádně se svézt, a tak jsem nastoupil přímo do závodu. Hned v první sobotní jízdě jsem se ale přetočil, a pak už mi nestačilo ani vítězství ve druhém závodě.“

 

EDDA Cup sleduji od jeho založení. Proto se nemohu ubránit dojmu, že nejsilnější třída EN+2000 trochu upadá.

 

„Souhlasím. Aut v těch silných třídách opravdu poněkud ubylo. Udržet tyto vozy je samozřejmě finančně náročné a lidi navíc mají v dnešní době spoustu možností, jak trávit volný čas. Na druhou stranu oceňuji, že EDDA Cup si drží vysoký standard a snaží se nacházet nové tratě. Slovenský Jankov Vŕšok jsem již zmiňoval, letos se jel i německý Lückendorf. Tam jsem však chyběl, protože závod kolidoval s tenisovým turnajem Svijany Open.“

 

Jaký progres má Svijany Open?

 

„Jezdí tam širší světová špička. Hodně si ho oblíbili Jihoameričané. Těší mě, že se u nás v minulosti představili Jiří Lehečka, Jakub Menšík a Tomáš Macháč, což jsou aktuálně tři naši nejlepší tenisté.“

 

Zmiňuješ Honzu Sýkoru. Pivovar Svijany ho nadále podporuje a rovněž i několik dalších motoristických sportovců. Jak jsi s jejich letošním účinkováním spokojen?

 

„Syky jel, jako poslední roky již tradičně, svoje oblíbené soutěže a jak na Bohemii, tak i v Pačejově zajeli se Štěpánem Palivcem velmi slušně. Lukáš Kubíček se v rally zabydlel, posbíral zkušenosti a dnes už je de facto ostříleným soutěžákem. Jeho předností je spolehlivost a dojíždění závodů. Po letošních Hustopečích u něj došlo ke změně spolujezdce, když Romana Linharta nahradila Nikola Hořejší. Romanovi chci poděkovat, protože Lukášovi pomáhal už od kopců. Provedl ho rallyovými začátky a vlastně právě on je jedním z hlavních iniciátorů spojení Lukáše s naším pivovarem Svijany, když přišel s myšlenkou projektu Svijany Talent. Nyní Lukáše naviguje mladá a perspektivní Nikola. Skvělým výkonem na Bohemii ukázala svůj potenciál a letošní sezonu by měli zakončit svým premiérovým startem na Pražském Rallysprintu.

 

Po několika závodech do vrchu jede poslední roky soutěže také Michal Savruk. Se spolujezdcem Pavlem Zalabákem si pronajímají Fabii R5 od týmu Brynda Racing. Letos předvedli velice slušné výkony například na Bohemii a německé Lausitz Rallye. Vidět jsme i na okruzích, kde s Audi závodí Libor Milota. Dlouhé roky působil v závodech GT a nyní jede GT Open. Letos v mezinárodním seriálu Pro-Am obsadil konečné třetí místo. Bronz vybojoval i v závodě na okruhu v Barceloně a na Hockenheimringu ve dvojici s Filipem Salaquardou dokonce zvítězili.“

 

Pivovar Svijany podporuje rovněž nádherné rallyové knihy Dana Porazila.

 

„Prvním Danovým dílem, které jsme podpořili, byla kniha o Romanu Krestovi. Tou druhou byl životopis Johna Hauglanda a třetím projektem byla publikace o Jiřím Kotkovi. Spolupráce s Danem je na velmi vysoké úrovni. Mrzí mě jen, že na rozdíl od prvních dvou zmiňovaných knih jsem se tentokrát nemohl zúčastnit slavnostního křtu, protože jsem v té době byl v zahraničí.“

 

Letos jste byli hodně vidět i na Bohemia Rally.

 

„Tuto soutěž jsme oproti minulým ročníkům podpořili více, když jsme se s panem Pavlátem dohodli na kompletním zajištění cateringu v Hoškovicích a Milovicích. Přestože to byl jeden z nejdeštivějších víkendů léta, tak tuto akci hodnotíme kladně. Doufám, že spolupráce bude pokračovat i do budoucna a ideálně za příznivějšího počasí (úsměv).“

 

Jako pivař si nemohu odpustit otázku na novinky z pivovaru Svijany.

 

„Letošními novinkami jsou Shine, který vezl na Bohemia Rally Syky na Fabii R5 a svijanská limonáda Svijanela v plechovkách. V září na svátek Svatého Václava, patrona piva, byl tradičně uvařen speciál Dux. Ten byl kromě sudů také naplněn do dvoulitrových plechovek, po kterých se jen zaprášilo. Dále bych zmínil Pivo přímo ze sklepa, které je pomyslnou špičkou v naší nabídce a představuje i vhodný dárek.“

 

Závěrem se nabízí otázka na tvoje závodnické plány pro nadcházející sezonu.

 

„V příštím roce si chci dát trochu pauzu. Startovat budu spíše sporadicky a pokusím se zajistit podmínky kolegům, reprezentujícím naše značky.“

 

Vlastimil Resl

Foto: Robert Balcar

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007