ZAV EDDA Cup, AUTOPOLA Jankov vŕšok 2025, komentář
Počvrté ve své historii se nezávislý seriál závodů automobilů do vrchu EDDA Cup vydal do Slovenské republiky. Tentokrát došlo k dohodě promotéra EDDA Cupu E. Patery s pořadateli z Motorsportu Bánovce nad Bebravou.
Celkem 53 jezdců přijelo závodit a bojovat o místa na stupních vítězů a body do celkové klasifikace EDDA Cupu. A dobře udělali. Několik týmů přijelo i dřív a spojili účast na závodech s rodinnou rekreací. A ti udělali ještě líp.
Zpátky k závodům, během pátečního odpoledne se prezentovalo a prošlo přejímkou 53 závodníků, vedle stálých účastníků se přihlásilo i několik více, či méně místních slovenských závodníků i pár jezdců ze seriálu Maverick. Opět se ukázalo, že ne všichni čtou zvláštní ustanovení k závodu a na přejímku přišli pět minut po. Nakonec díky toleranci pořadatele mohli závodit všichni. Edda Cup měl pevný limit 57 jezdců.
Na závod byla připravena trať o délce 3 700 metrů z Uhrovce na Jankov vŕšok. Široká, svižná trať na klouzavém asfaltu, téměř všude lemována obrubníky. Trať takového charakteru v EDDA Cupu nemáme. Moderní silnice byla vystavěno pouze z důvodu pohodlného cestování k památníku SNP ještě hluboko v dobách socializmu, její povrch je tedy již letitý. Jezdcům se trať líbila a závodění na ni si užívali. I proto, že pro téměř všechny naše závodníky byla trať nová, bylo zajímavé v průběhu víkendu, jak se kdo dokáže rychle učit a zlepšovat.
Rozprava k závodu se konala netradičně už v pátek večer společně pro závod slovenského mistrovství i EDDA cupu. Nutno dodat, a za to patří všem závodníkům a týmům díky, že během víkendu jsme disciplinovaností, chováním v depu a výkony trati přesvědčili o úrovni našeho seriálu celý slovenský pořadatelský sbor, že nepřijela parta amatérů, ale kvalitně fungující závodní seriál s odpovídající sportovní i organizační úrovní.
Závodní program byl po oba dny tradiční, sestával ze dvou tréninkových jízd dopoledne a dvou závodních jízd odpoledne. V neděli měl být závodní program stejný, ovšem ředitel podniku přišel s návrhem, že bychom jeli pouze jednu tréninkovou jízdu pro dřívější odjezd, týkalo se to i M SR. Závody, které nedoprovázely žádné organizační zmatky, skončily podle harmonogramu, ceremoniálem ihned po ukončení druhé jízdy jsem tento úspěšný víkend ukončili. Při loučení a poděkování pořadatelům jsme zmínili, že bychom byli rádi i v budoucnosti součástí tohoto podniku.
Omezená kvóta počtu startujících sice znamenala, že v některých třídách se nebojovalo tak, jak jsme zvyklí, ale i tak byly na závodní dráze vidět napínavé souboje a hodnotné sportovní výkony. Ze soutěžících v EDDA Cupu byl nejrychlejší v éčkách Miroslav Langer, vždy před Tomášem Kučerou, oba Mitsubishi Lancer, pohár skupiny N vyhrál Martin Lev na Subaru Impreza STi. Dvoukolky se staly kořistí Miroslava Černého na Porsche 911. Tradičně pěkný výkon předvedl stálý účastník slovenských kopců Edda Cupu Martin Danišek na neuvěřitelně rychlém Fiatu Punto turbo. V historikách byl nejrychlejší Eda Patera na Porsche 944K, ovšem v nedělním tréninku při výjezdu z jedné zatáčky ohnul rameno o vyčnívající kořen a závod víceméně jen dojížděl. V neděli tak vyhrál velmi rychlý nováček Edda Cupu Marek Novotný na exKrálově Golfu z dvoulitrové třídy. Ve třídě Saxo Cup si vítězství rozdělili Petr Kumpošt a Petr Vlček. H2 opanoval Petr Flosman na Favoritu. Smolařem byl průběžný lídr absolutního pořadí Petr Beran, kterého zradila u jeho silné Sierry převodovka už v sobotu. Ovšem opravdovým smolařem víkendu byl Jan Přibyl, který k nám přestoupil z autocrossu. Zhruba 60km před Uhrovcem jim zkolaboval autobus Karosa, který po dlouhém čekání dopravila na místo závodu obrovská odtahová Scania a při vykládání jejich Felicie z nepojízdného busu upadl ventil motoru a bylo po závodech, a vše daleko od domova nepojízdné... Držíme klukům palce aby vše do Bečova opravili. Nezvykem pro naše jezdce bylo také množství diváků, kteří doslova obsypali trať po celé délce a vřele aplaudovali výkonům jezdců. Pouze toto měly oba proběhlé závody v zahraničí totožné...
Kompletní výsledky byly on line a jsou na stránkách Edda Cupu
Závody AUTOPOLA Jankov vŕšok 2025 se vydařily a doufejme, že zůstanou v kalendáři EDDA cupu i příští rok.
Eda Patera a Jarda Malík