aktualizováno | 28.09.2018 15:58:37 | edda | přečteno: 9740x
ZAV EDDA Cup, Horní Jiřetín, 15.-16.9. 2018,komentář, 1. část

ZAV EDDA Cup, Horní Jiřetín, 15.-16.9. 2018,komentář, 1. část

Letošní předposlední podnik nezávislé série závodů automobilů do vrchu EDDA Cup se odehrál na náročné trati z Horního Jiřetína do Nové Vsi v Horách, EDDA Cup se sem vrátil po dlouhých deseti letech, neboť tato trať byla v kalendáři zařazena v pouze v prvním ročníku, kdy se na přípravě a organizaci závodu velkou měrou podílel ještě tatínek automobilové závodnice Míši Votavové pan Votava. Promotér Eda Patera měl stále tuto trať v hledáčku a až letos se jí tedy opět podařilo zařadit do seriálu.

Trať dlouhá 4 400 metrů s převýšením 329 metrů a kvalitním povrchem je díky délce a množství zatáček náročná na zapamatování a nalezení ideální stopy a také své pověsti dostála. Odehrály se na ní po oba dny napínavé závody, i vzhledem k tomu, že zde byla předposlední možnost získat body do celkového pořadí a souboje v jednotlivých třídách jsou ke konci sezóny vyhecované. Závody, i přes prosbu promotéra na předzávodní rozpravě,  aby jezdci měli na paměti událost z minulého závodu v Telnici a nezkoušeli hledat hranu z druhé strany, provázely kolize, naštěstí, s jednou výjimkou, bez nutnosti zásahu zdravotníků. Ta jediná výjimka byl jezdec, který po několika kotrmelcích skončil ve svodidlech a vzhledem k šoku z nárazů jej lékař po prvotním ošetření poslal na pozorování do nemocnice. Pan doktor S. Jaroš, kapacita v urgentní medicíně, zajišťoval v neděli lékařskou asistenci na závodě EDDA Cupu po druhé a po druhé odesílal jezdce do nemocnice, takže si asi o závodění v EDDA Cupu udělal hezký obrázek.

Při neúčasti obvyklého ředitele závodů Romana Linharta si přípravu trati v pátek vzal na starost E. Patera spolu s Václavem Jeřábkem, který přijel zapojit se do organizace závodu až z Prachatic. S pomocí dvou Edových mechaniků zvládli zabezpečit divácké prostory, označit stanoviště traťových pořadatelů, vymezit zakázané prostory a shledat trať způsobilou k závodění ještě do začátku přejímek. Těmi prošlo nakonec 91 závodníků, v neděli přijeli ještě další dva. Depo v Nové Vsi na návsi a bývalém fotbalovém hřišti se tedy zaplnilo a přes počáteční obavy, jak to bude na trávě vypadat, nakonec byli s depem všichni spokojeni. Kromě R. Linharta chyběl i kvůli pracovním povinnostem startér Pavel Jeřábek. Funkce startéra se kolegiálně ujal šéf Krušnohorského poháru Vláďa Krejčí. Jeho účast ukázala, že spolupráce je smysluplnější než žabomyší války.

Před ním se tedy v sobotu ráno seřadil had závodních vozů připravených k první tréninkové jízdě. Po jejím odstartování postupně přijížděli jezdci do depa a byl na nich vidět respekt k náročné trati. Tréninky proběhly s obvyklými přestávkami kvůli pár kolizím, nebo technickým závadám, ale k podstatnému zdržení nedošlo. Po poledni konečně odstartoval závod, tentokrát kolize už znamenaly konečnou pro pár jezdců, ani výpadky techniky nechyběly, ale závod skončil v podstatě podle předpokládaného harmonogramu ani ve výsledcích nedošlo k žádnému překvapení.

V neděli ráno přijeli dva noví jezdci, vrátil se s opravenou technikou Josef Čermák ml., Urbánkovi s vyměněným strojem, porouchané BMW vystřídal delší dobu odpočívající Ford Capri. Tréninky a závody už probíhaly klidněji, neboť ti, co přijeli havarovat, učinili tak již v sobotu. Tedy až do jízdy dublérů Saxo Cupu. Jeden z nich nezvládl ve velké rychlosti svou „stošestku“ a po několika přemetech a kotrmelcích nakonec skončil v péči našeho zdravotnictví, naštěstí bez vážných následků. I s přerušením, kvůli odstranění následků této havárie, proběhly i nedělní závody dle plánu. Ke zdárnému a plynulému průběhu obou závodů přispěla i časoměřička Vendula Jahelková, která díky svému přehledu o dění na trati, klidně a přesně, bez zbytečných průtahů, dirigovala traťové pořadatele při řešení všech mimořádných situací na trati.

Závody v Horním Jiřetíně skončily úspěšně pro pořadatele, jezdcům se také líbily, bez konfliktů s místními obyvateli a nezúčastněnou veřejností, takže snad závod zůstane v kalendáři EDDA Cupu i příští rok.

Nyní čeká organizátory a jezdce EDDA Cupu poslední letošní závod, který se odehraje 29.-30. září v Bečově nad Teplou.

 

N 1400 V produkčních čtrnáctistovkách závodili tři jezdci. V sobotu zvítězil Ladislav Rosička na VW Lupo. Jakubu Gangurovi na Suzuki Swift se podařilo narušit dvojblok závodníků na Lupu, když využil chyby Petra Žežulky a vybojoval druhé místo. P. Žežulka si vzal ze soboty ponaučení a v neděli dvěma bezchybnými jízdami si spravil náladu a zajistil vítězství. Sobotní vítěz L. Rosička skončil druhý a na J. Gangura zbyla třetí příčka.  N 1600 Jako přes kopírák proběhly oba závody v této třídě. Další dvojité vítězství si z Jiřetína odvezl letos nepřekonatelný Jaroslav Fikota ml. na Hondě Civic, zvláště jeho nedělní druhá jízda byla ukázková. Po oba dna za ním na druhém místě skončil jen s minimální ztrátou stále se lepšící Martin Zelenka na Citroenu Saxo. Třetí skončil Jindřich Křístek na Hondě Civic po vyrovnaných jízdách bez chyb. Pořadí po oba dny bylo stejné i na čtvrtém a pátém místě, kde skončili Jan Kalista na hHondě Civic a Matyáš Homola na Citroenu C2.  Saxo cup Sobotní závod se stal kořistí Karla Rausy na Peugeotu 106, v jehož prospěch, po velmi pěkném a napínavém souboji s Ladislavem Kopelentem také na Peugeotu 106, rozhodly pouhé čtyři desetiny sekundy. Za druhým L. Kopelentem skončil na třetím místě jeho syn Martin na stejném voze. M. Kopelent měl druhý den v neděli smůlu, namlsán rychlým časem z první jízdy, v jízdě druhé ve velké rychlosti opustil ideální stopu, nakopla ho škarpa a stále ve značné rychlosti absolvoval několik kotrmelců. Z notně poničeného vozu sám vystoupil, nicméně v šoku skončil  na pozorování v péči lékařů. Při vší smůle v týmu Kopelentových měl štěstí L. Kopelent v tom, že už měl za sebou obě jízdy, které byly v neděli nejrychlejší a vítězství tak bylo slabou náplastí na zážitek z havárie syna. V neděli skončil druhý K. Rausa a třetí místo vybojoval Jan Vaněk na dalším Peugetu 106. Za volantem promotérského Saxa si zazávodil i Jiří Černý, kterého jinak podél tratí EDDA Cupu lze vídat s fotoaparátem.  N 2000 Sobotním vítězem se stal Martin Čábela na Hondě Integra, ta si bohužel v neděli už v tréninku postavila hlavu a M. Čábelu už ve druhém závodě nesvezla. V sobotu druhé místo vybojoval Jiří Figl ml. na Toyotě Celica před Lubomírem Krátkým s Honou Civic. Nedělní závod nejrychleji absolvoval J. Figl ml. O druhé místo bojovali L. Krátký a Jaroslav Vaňátko s Acurou RSX zapůjčenou od Tomáše Hanka. Rychlejší byl L. Krátký, který si tak proti sobotě o jedno místo polepšil a J. Vaňátko skončil třetí.  N +2000 Po tom, co se ze závodu již v tréninku vinou technické závady odporoučel Michal Roll zůstali ve hře jen tři jezdci. S velkým náskokem po oba dny vyhrál úspěšný obhájce mistrovského titulu Martin Lev na Subaru Impreza. Druhý  skončil dvakrát Jiří Hák na Mitsubishi Lancer EVO IX a třetí s Imprezou první generace František Hubr.  E 1400 V nejmenších závodních speciálech vyšel sobotní závod nejlépe Lubomíru Vrzalovi na Suzuki Swift, který o šest sekund porazil Zuzku Horákovou na Škodě Favorit. Třetí skončil Ladislav Krupička na Fiatu Seicento. Nedělní závod v této třídě byl velmi vyrovnaný, první tři se vešli do dvou sekund. Nejlépe si vedla a zvítězila Z. Horáková, druhé místo vybojoval L. Krupička a třetí skončil L. Vrzal.  E 1600 V šestnáctistovkách ve třídě s kvalitním velmi vyrovnaným a velmi rychlým startovním polem, kromě napínavého boje o stupně vítězů všichni sledují i napínavý souboj otce a syny Tichých s jejich závodní technikou a oddechnou si spolu s nimi vždy, když Puma protne cílovou fotobuňku v závodním tempu. V Jiřetíně se jí to povedlo tolikrát, kolikrát odstartovala a hned se to projevilo i ve výsledcích. V sobotu těžká trať sedla nejlépe Dominiku Tichému a o necelé dvě sekundy porazil druhého, také velmi rychlého, Jana Reisse na Škodě 130 RS. Fungující Pumu dovezl ještě na třetí místo Zdeněk Tichý. V neděli zvítězil další přední jezdec této třídy Miroslav Černý na Škodě 130 L a D. Tichého sesadil na druhé místo. Po souboji se Z. Tichým třetí místo obsadil J. Reiss.  E 2000 S jedenácti závodníky na startu nejobsazenější třída přinesla také napínavé závody. V sobotu byl nejrychlejší ze všech David Černý na Pick-upu Kawasaki, druhé místo po boji obsadil Vratislav Cinkl se Škodou Octavia před třetím Alešem Hemerkou s Alfou Romeo 147. Čtvrté místo s nejrychlejším dieslem VW Golf obsadil Radek Kolčava. Krásný závod předvedli v neděli A. Hemerka a V. Cinkl. První závodní jízdu vyhrál A. Hemerka, v druhé byl nejrychlejší V. Cinkl, nakonec necelých osm desetin sekundy rozhodlo ve prospěch pilota Alfy. Na třetí místo se vyhoupl Jindřich Šmied na Renaultu Clio, když přezávodil R. Kolčavu.  E +2000 Z pěti startujících až do cíle vydrželi jen tři. Nejen z nich, ale úplně ze všech,  byl nejrychlejší jak v sobotu, tak v neděli Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI. Za ním v sobotu druhý skončil Jiří Stránský se speciálem Mitsubishi Colt EvoTron. Třetí skončil soutěžák Martin Kožmín handicapován technikou, jeho Subaru Impreza odpovídá řádům skupiny produkčních vozů s výjimkou plastové přední kapoty, kvůli níž musí startovat mezi speciály. V neděli za vítězným na druhé místo dostal Michal Kužel s Mitsubishi Lancer EVO IX, který v sobotu bohužel absolvoval jen jednu jízdu a nemohl být klasifikován. Třetí místo patřilo J. Stránskému.  E 2WQ +2000 Velké dvoukolky vyhrál v sobotu favorit Miroslav Janota na Porsche 997, těsně sledován už nesesaditelným mistrem třídy Vladimírem Liškou na BMW M3. Při premiérovém startu v EDDA Cupu vybojoval třetí místo s dalším Porsche 997 Roman Vávra. V neděli zvítězil V. Liška, o jedno místo si také polepšil R. Vávra a na třetí místo dovezla Škoda Octavia Jana Hlavičku.  H 1150 V sobotu do cíle dorazil jediný Josef Čermák na Škodě 1000 MB. Josef Čermák jr. měl problémy s rozvody na Autobianchi A 112 Abarth a po rozloučení odjel domů. V neděli ráno se ovšem opět objevil v depu s fungující technikou a nejlepšími časy na trati svého otce na „embéčku“ porazil.  H 1300 Ve třináctistovkách chtěl Luboš Krameš ještě využít poslední šanci na titul, bohužel po kolizi musel ze závodu odstoupit. Dvojité vítězství získal německý jezdec Antti Hoheisel na Škodě 120 L. V sobotu za ním na druhém místě skončil „Pavel Klobása“ na kupátku Škoda 110 R. Další Škodu, tentokrát 130 LR/H, na třetím místě pilotoval Roman Petr. Tito dva si po dramatickém závodě, kdy rozhodlo pouhých sedm desetin sekundy, v neděli svá umístění na stupních vítězů prohodili.  H 1600 V sobotu i neděli měly závody v této třídě stejný průběh. Vždy vyhrál Josef Srnský ml. na Škodě 130 LR/H před Pavlem Maierem na Fordu Escort Mk. I., třetí místo dvakrát vybojoval Tomáš Neruda na novém automobilu Škodě 130 LR/H připravovaném pro rallye.  H 2000 V sobotu po odstoupení Oldřicha Švábka pro poruchu jeho Peugeota 205 Gti, zůstali v závodě jen dva jezdci. Povinně zvítězil Eduard Patera na VW Scirocco, druhý skončil s youngtimerem Renault 5 Václav Šejda. V neděli nastoupil v rámci testování s VW Scirocco jako dabler Miroslav Pažout a stihl pouze jednu tréninkovou jízdu a Scirocco skončilo pro technickou závadu. Jen na nedělní závod přijel s Golfem Paolo Moscato a po nejrychlejších časech si odvezl pohár za první místo. V. Šejda opět skončil druhý.  H +2000 I ve třídě nejsilnějších historiků byl v obou závodech stejný vítěz. Stal se jím Jiří Figl na Audi Sport Quattro S1E2. Za ním na druhém místě skončil Josef Panožka na Porsche 911 SCRS, ten zvláště v neděli přinutil J. Figla, po první vyhrané závodní jízdě, hodně sáhnout do rezerv. Výsledný rozdíl mezi jejich časy byl menší než jeden a půl sekundy. Dvě třetí místa vybojoval Stanislav Tkáč na Lancii Delta HF Turbo.  H2 Ve třídě novějších historiků, kde startují vozy bez rozdílu objemu, ale s časovou kompenzací jednotlivých tříd, zvítězil dvakrát Petr Flosman na Škodě Favorit. V sobotu za ním skončil druhý další Favorit, tentokrát s Václavem Rollem za volantem. Třetí místo obsadil Josef Stočes na Mercedesu 190 2.3 16V. V neděli nastoupil do třídy Stanislav Urbánek s Fordem Capri a hned skončil třetí. J. Stočes si proti sobotě polepšil a za vítězným P. Flosmanem skončil druhý. 

  

Popis dění v jednotlivých třídách bude následovat. Zatím výsledky zde: http://edda.cz/mscrdovrchu/index.php?m=vysledky

 

 

Jarda Malík

Jarda M. | 28.09.2018 16:40:46
Přidal jsem hodnocení tříd, bohužel se mi, nevím proč, sesypaly odstavce.
Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007