29.09.2017 23:53:26 | edda | přečteno: 12268x
ZAV EDDA Cup, Bečov n. T., 9.-10. 9. 2017, komentář
 

Na trati z Bečova nad Teplou do Krásna se uskutečnil předposlední závod sezóny nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Tato dlouhá, rychlá, velmi náročná trať je v seriálu od jeho začátku a bohužel  čas se na povrchu tratě podepisuje víc a víc. I když i stav tratě je věc relativní. Miroslav Janota startující ve třídě E 2WD s Porsche se smál a ptal se, kde tedy jsou ta rozbitá místa, že po Barum rallye, kterou také s Porsche absolvoval, má na „uskákané úseky“ trošku jiný pohled. Ale vrchaře by mohlo potěšit, že i bečovská trať se dočká nového povrchu a pak snad i většího zájmu jezdců o start.

 Závody na trati pečlivě připravené ředitelem závodu Romanem Linhartem probíhaly za proměnlivého počasí. Po pátečním větru prohánějícím se po krásenském letišti, kde je tradičně depo a organizační centrum závodu,  to v sobotu ráno nefoukalo i mlha rychle zmizela a tréninky proběhly za sluníčka. V první závodní jízdě začalo drobně pršet, déšť se ještě vrátil na závěr druhé jízdy, ale závodníci EDDA Cupu jsou na vodu zvyklí, letos pršelo skoro na všech závodech, takže se změnou povrchu vyrovnávali se ctí. Pršelo i v noci až do nedělního rána,  na tréninky sice přestalo, trať byla ale stále mokrá a když už se zdálo, že se bude závodit na suchu sv. Petr opět začal kropit. Teprve až druhá závodní jízda se jela jakž takž na suché trati, i když se někteří jezdci dopouštěli nechtěně zajímavých tanečních kreací, nedošlo k žádným těžkým haváriím a závody proběhly na úrovni obvyklé pro EDDA Cup.

N 1400

 Souboj dvou favoritů třídy, obhájce titulu Václava Mazánka na Suzuki Swift a Jiřího Bobka s VW Polo pokračoval i v Bečově. V sobotu začal o necelou sekundu lépe J. Bobek, to mu ale nestačilo, v druhé jízdě dokázal zrychlit ještě o více než tři sekundy a vyhrál, V. Mazánek byl druhý s bezpečným náskokem na Martina Bendla na VW Polo. I v neděli nastoupil J. Bobek na vítězné vlně, první jízdu vyhrál, v druhé ale zaútočil V. Mazánek a o tři desetiny sekundy J. Bobka porazil. Třetí místo po boji získal nadějný junior Milan Ježek na Opelu Tigra, který si celkem překvapivě poradil s M. Bendlem.

  N 1600

 Lukáš Krotil na Citroenu Saxo VTS potvrdil svou třídu, když dvěma jasnými vítězstvími vyškolil své soupeře. Ti, ne že by se na trati loudali, dvakrát druhý Tomáš Pešek s Peugeotem 106 jede taky hezky, ale co je to platné, L. Krotil si jede svou ligu a za jeho zády probíhají napínavé závody o další místa. V sobotu si o bronz hezky zazávodili Jindřich Křístek na Hondě Civic s Ondřejem Mrňou na Saxu VTS, nakonec byl o necelou sekundu rychlejší J. Křístek. V neděli se lépe vedlo O. Mrňovi, který se jako třetí jezdec v produkčních šestnáctistovkách dokázal dostat pod tři minuty a to mu zajistilo místo na stupních vítězů za L. Krotilem a T. Peškem.

  Saxo cup

 V Saxo cupu si první dvě místa v Bečově zarezervovali a o vítězství se spravedlivě rozdělili Kopelentovi s Peugeotem 106 R S16. V sobotu zvítězil Ladislav Kopelent, nedělní závod se stal kořistí syna Martina. Třetí místo dvakrát vybojoval stále ještě nováček  Karel Rausa s Peugeotem 106 S16. Špičkovému jezdci poháru Saxo Danu Tomkovi v sobotu Saxo stávkovalo, jel si v noci k promotérovi domů pro náhradní stroj, ale po u tak zkušeného jezdce nepochopitelné ignoraci signalizace na trati následovala diskvalifikace a konec  nadějí.

  N 2000

 Až nečekaně kvalitní a vyrovnané závody se odehrály v sobotu v produkčních dvoulitrech. Čtyři kvalitní jezdci skončili nakonec ve dvou sekundách. Tím nejrychlejším a nejšťastnějším byl Lubomír Krátký na Hondě Civic, druhý skončil sice po první jízdě nejrychlejší Jaroslav Vaňátko na Acuře RSX a těsný souboj dvou jezdců na Renaultu Clio stáje Klaro Racing Team o třetí místo rozhodl pro sebe Radim Klokočka, který porazil Jana Vilda. Toho chvíle ale přišla v neděli, kdy porazil nejen svého týmového kolegu R. Klokočku, ale i celý zbytek pole a zvítězil. R. Klokočka si dojel pro stříbro a z dalšího vyrovnaného souboje mezi J. Vaňátkem a Martinem Čábelou s Renaultem Clio, vyšel lépe hlavně zásluhou druhé jízdy J. Vaňátko, nicméně i M. Čábela vzal původně nouzové Clio na milost a zdá se, že jej do příští sezóny zkusí zušlechtit.

  N +2000

 Překvapením skončil sobotní závod v nejsilnějších produkčních autech. Nejprve prasklá poloosa na Subaru Impreza Sti zkazila sobotu Martinu Levovi, pro technické potíže skončil s Mitsubishi Lancer EVO IX i Vladimír Pešek. Z vozů, které zůstaly v závodě zaslouženě zvítězil ten, který v obou jízdách podal koncentrovaný výkon, nechyboval a tím byl František Hubr, se starší Imprezou tak narušil stereotyp při vyhlašování, kdy už se zdálo, že M. Lev a Jiří Hák na nejvyšší stupínek nikoho nepustí. Tak tentokrát závodnická legenda J. Hák s Mitsubishi Lancer EVO IX skončil druhý. Večer v podstatě už rezignovavší M. Lev rozpouštěl v ohnivé vodě svůj smutek, když kdo jiný, než Otakar Zenkl vypátral, tentokrát ne v Německu, jako onehdá taky při Bečově spojku pro Davida Pateru, ale poloosu ve středních Čechách, pro tu se vypravil Roman Linhart, který by jinak stejně jenom spal, poloosu přivezl a do rána byla Impreza zase „rennfertig“ a to tak, že M. Lev na trati, která mu jde, vyhrál a před závěrečným finále na Živohošti je o nárazník vepředu před i v neděli druhým J. Hákem. V neděli skončil třetí sobotní vítěz F. Hubr.

  E 1400

 Ve čtrnáctistovkových závodních speciálech si pro dvojité vítězství dojel Tomáš Omelka na VW Polo a nic s tím neudělal ani úřadující mistr třídy, dvakrát druhý, Tomáš Novák na Pick-upu Kawasaki, s kterým ještě dojel třetí David Burda.

  E 1600

 Závody v této třídě patří k vrcholům EDDA Cupu.  Pět, šest, sedm velmi kvalitních pilotů s pečlivě připravenými závodními přístroji a boje na trati až do posledního metru dělají závody, jak je máme rádi.  Nejrychlejší z velmi rychlých byl v sobotu i v neděli Jiří Vrkoslav na Citroenu C2, těsně následován obhájcem třídního titulu a nejžhavějším kandidátem na příjemce peněžní prémie za letošní vítězství v celkovém hodnocení EDDA Cupu Miroslavem Černým na Škodě 130 L. Na  třetí místo byla velká tlačenice, v sobotu byl nakonec v boji o něj nejúspěšnější Jan Reiss na Škodě 130 RS. V neděli se na bronzový stupínek podařilo probojovat Davidu Černému s Pick-upem Kawa.

  E 2000

 Živo bylo v této třídě už před startem. Rozruch způsobil nejprve Eda Patera s VW Scirocco, s kterým normálně startuje v historikách, ale protože do těch se na Bečov nikdo nepřihlásil, šel do třídy závodních speciálů. Do ní se nakonec dohlásil i Ivo Král s Golfem, který po dovážení 30 kg splňoval všechna kritéria třídy E 2000 také.  A hned bylo mezi starousedlíky ve třídě veselo. Nakonec se ukázalo, že žádná kaše se nejí tak horká, jak při přejímce vypadá a všichni si hezky zazávodili. V sobotu zachránil reputaci moderní techniky Michal Slováček, když s Hondou Civic TR zvítězil, druhý už byl E. Patera a třetí nakonec  I. Král i když po první jízdě vedl. V neděli tedy zvolil jinou taktiku, první jízdou soupeře ukolébal  a ve finiši je porazil, byť druhého Tomáše Neužila s Fordem Focus jen tak tak o tři setiny sekundy. Třetí místo vybojoval E. Patera, když to po první jízdě vypadalo, že bude mít s M. Slováčkem více práce.

  E +2000

 Bezproblémový víkend si užil v Bečově Tomáš Kučera na Mitsubishi Lancer EVO IX, který s velkým náskokem získal dvě jasná vítězství  s absolutně nejrychlejšími časy, kterým se nikdo nedokázal přiblížit.  Dvakrát druhý skončil s dalším Lancerem EVO IX Zdeněk Syrový a značkovou monokulturu Mitsubishi na stupních vítězů dovršil dvakrát třetí Robert Chrištof.

  E 2WD

 Sobotní závod závodních speciálů s jednou poháněnou nápravou se stal kořistí exmistra Evropy v historických rallye Miroslava Janoty na Porsche 997. Druhý skončil s BMW M3 vrchařský exreprezentant  Vladimír Liška, když porazil bývalého úspěšného soutěžního jezdce karlovarského Pavla Červenku, který debutoval na kopci v EDDA Cupu s dalším Porsche 997. Nedělní závod už bez M. Janoty ale stejně vyhrálo Porsche, když si P. Červenka proti sobotě o dvě místa polepšil a celou konkurenci ve třídě porazil. Druhé místo nikomu ani v neděli nepřepustil V. Liška a třetí nakonec skončil se Škodou Octavia RS Jan Hlavička.

  H 1150

 Další dva zářezy do rychlostní páky si za dvě vítězství vysloužil Josef Čermák jun. na Autobianchi A112 Abarth. I druhé místo patřilo italskému vozu, s pečlivě připraveným Fiatem 127 byl dvakrát druhý Robert Pecina. Tomáš Vaňata na Austinu Mini si dojel pro dvě třetí místa.

  H 1300

 V historických třináctistovkách probíhá mezinárodní boj o mistrovský titul. V naší „škodovácké“ třídě si velmi dobře vede německý závodník Antti Hoheisel se Škodou 130 L a druhé místo v sobotu a třetí v neděli mu stále dává šanci na titul. Na ten má zálusk ale i Pavel Jiras se Škodou 130 RS, který si dvojitým vítězstvím hodně polepšil. Trojici vážných zájemců o titul doplňuje Luboš Krameš se Škodou 1000 MB, který po sobotním třetím a nedělním druhém místě má před závěrečným podnikem na svém kontě nejvíc započítaných bodů.

  H 1600

 Od Josefa Srnského jun. se Škodou 130 LR/H se ani nic jiného než dvě vítězství nečekalo, po už jistém titulu ve třídě ještě vrchlabský jezdec zkusí zaútočit na vítězství v celkovém pořadí podle koeficientu. Druhý skončil po oba dny Pavel Maier s Fordem Escort Mk.I, který v sobotu s velkým náskokem porazil Matyáše Homolu na VW Polo a v neděli také bezpečně Stanislava Tkáče na Lancii Beta.

  H +2000

 O vítězství ve třídě nejsilnějších historiků se podělili bratři Valentové na Mercedesu 190 AMG. V sobotu zvítězil Jan Valenta, v neděli Radek Valenta. Jiří Figl skončil s Audi Sport Quattro S1 E2 druhý v neděli po kontaktu se svodidly a ukroucené poloose závod nedokončil, technika nedovolila dokončit ani sobotní závod Robertu Kacálkovi.

 

 Jarda Malík

   

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007