aktualizováno | 11.07.2017 19:20:24 | edda | přečteno: 11328x
Svijany Prix Radotín - komentář

ZAV EDDA Cup, Svijany Prix Radotín, 8. 7. 2017, komentář

V sobotu 8. července se na známé trati z Radotína na Zadní Kopaninu uskutečnila Svijany Prix Radotín, další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup. Závod je tradiční součástí EDDA Cupu a je oblíbený mezi závodníky, o čemž svědčí přes stovku přihlášených, oblíbený je i u fandů motoristického sportu, což potvrdila divácká návštěva.

Organizační tým v čele s promotérem Edou Paterou si prožil horké chvilky ještě před samotným závodem, když po masivním zimním sesuvu půdy na trať závodu se sice podařilo vozovku uvést do původního stavu, ale jen pár dní před startem silný a dlouhotrvající déšť způsobil další sesuv. Naštěstí do přejímky tratě před závodem se podařilo i tuto přírodní překážku zdolat a se zdárně překonanými i administrativními překážkami závodu už nic nebránilo.

V pátek odpoledne se rychle zaplnilo depo, které se díky laskavosti vedení cementárny Radotín nachází v jejím areálu. Administrativní i technické přejímky proběhly v poklidné atmosféře, z nových vozů v seriálu nejvíce zářilo BMW Viktora Doležala, pozornost poutal i historický MG Midget Michala Kuhna. Ze špičky EDDA Cupu mezi prezentujícími se nechyběl nikdo. Obvyklou večerní zábavu v depu obohatila oslava narození pokračovatele rodu Paterů po meči. Pyšný, teď už dvojnásobný, prarodič aspoň na chvíli zapomněl na promotérské a závodnické starosti.

Sobotní ráno přivítalo jezdce na rozpravě, zatímco traťoví pořadatelé se už připravovali na svou zodpovědnou práci na svých úsecích. Rozpravy se zúčastnili všichni, neboť po mírném rozvolnění kázně v nedávné době promotér pohrozil, že bude sankcionovat i porušení standardních propozic neúčastí na rozpravě, která je součástí závodu. Opakování je matka moudrosti, takže nikomu neuškodí, slyšet poučení pokaždé, navíc doplněné o aktuální novinky. Bohužel, promotér zapomněl na klasický citát závodnické legendy Tomáše Hanka o bourání v prvním tréninku.

Tím už se dostáváme k samotnému závodění. Radotínská trať, která v minulosti hostila rychlostní zkoušky Rallye Berounka, Rallye Praha a Pražského rallysprintu (když ještě byl rallyesprintem), patří v seriálu k nejtěžším a jezdecky nejnáročnějším. V sobotu svou pověst potvrdila a Klub bourajících v prvním tréninku se rozrostl o dva nové členy. Bohužel, vinou jedné havárie přišla o dva přední závodníky třída nejsilnějších historických závodních vozů. I přes rychlou práci technického i zdravotnického zabezpečení závodu začal narůstat skluz v časovém harmonogramu. Ani v druhé tréninkové jízdě to nebylo o moc lepší, ale naštěstí se všechny havárie, i ty v samotném závodě obešly bez zranění závodníků, nebo ohrožení diváků.

Jen s malým zpožděním proti původnímu plánu si po obědě začal připravovat startér Pavel Jeřábek závodní vozy k ostrému zápolení o zlomky sekund. Od prvních metrů bylo vidět napínavé souboje v jednotlivých třídách, jak je v EDDA Cupu zvykem. Krátká přerušení po

hodinách, nebo menších kolizích byla ovšem nic proti tomu, kdy z jednoho historického vozu unikající olej znečistil velkou část tratě a bohužel, než stačili traťoví pořadatelé zareagovat, další těsně startující za hříšníkem na oleji uklouzl a havaroval do lesního porostu. Následné odstraňování následků a uvedení tratě do závodění schopného stavu trvalo intenzivně pracujícím pořadatelům hodinu, která se hlavně jezdcům stojícím na startu zdála nekonečnou. Ve chvíli, kdy dal ředitel závodu Roman Linhart souhlas s dalším pokračováním závodu přišel prudký liják, který zaplavil celou trať i depo a jezdcům připravil velké dilema, jaké obutí použít. Liják totiž, jak rychle přišel, tak zase odešel, voda rychle odtékala a bylo jasné, že v místech, kde byl asfalt rozehřátý sluníčkem, trať rychle oschne a v zastíněných úsecích zůstane vlhko až mokro. Nicméně závodníci po dlouhém čekání už byli na závodění nabuzení a vrhli se odvážně do dalších bojů. I přes zpoždění a navzdory sýčkům se podařilo dokončit i druhou závodní jízdu a Svijany Prix Radotín 2017 zakončit jak se patří.

Podrobnějšímu hodnocení závodění v jednotlivých třídách se bude věnovat druhá část komentáře. Teď jen ve zkratce. Za zmínku stojí návrat Antonína Širokého na stupně vítězů se Škodou Favorit ve třídě N 1400. Další excelentní výkon předvedl Dan Tomek v Saxo cupu, kterého se opět zúčastnil i Roman Skamene. V nejsilnějších produkčních autech se tentokrát prosadil Martin Lev na Subaru Impreza. V závodních speciálech do 1600 ccm vypálil všem soupeřům rybník Dominik Tichý na Fordu Puma. Ve dvoulitrových historických závodních vozech zvítězil radotínský patriot Eda Patera. Nejsilnější závodní speciály ovládl při Svijany Prix Radotín Tomáš Košek na Mitsubishi Lancer EVO VI.

Svijany Prix Radotín 2017 je už minulostí, poháry nejlepším spolu s tekutou pěnivou cenou od titulárního sponzora byly rozdány, trať i depo uklizeny, body za umístění zaznamenány do celkové klasifikace EDDA Cupu a pozornost organizátorů i závodníků se přesunuje do jižních Čech, kde se v Prachaticích o prvním srpnovém víkendu odehraje další závod nezávislého seriálu závodů automobilů do vrchu EDDA Cup.

 

Jarda Malík

Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007