aktualizováno | 04.05.2017 07:33:23 | edda | přečteno: 702x
Rallye Praha Revival - komentář

VII. Rallye Praha Revival, memoriál D. Janka a P. Dvořáka


O posledním dubnovém víkendu se uskutečnil již sedmý ročník sportovně-společenské motoristické akce Rallye Praha Revival. Tento svátek legend a příznivců historie motoristického sportu a obdivovatelů krásných, dnes už historických, závodních a sportovních automobilů přilákal na start více než 150 posádek a množství diváků. Kromě našich domácích předních mistrů volantu a precizních navigátorů přijely posádky i ze zahraničí.

Největší hvězdou na startu byl Stig Blomqvist, mistr světa v automobilových soutěžích v r. 1984, bývalý tovární jezdec Fordu a Audi. Na start revivalu se postavil díky diplomacii bývalého šéfa týmu Škoda motorsport Pavla Janeby a Pavla Šofra, který S. Blomqvistovi zapůjčil rallyovou Sierru a na spolujezdeckém sedadle dokonale pomohl švédské legendě s vyrovnáním se se zvláštnostmi revivalu, nástrahami navigace a jazykovou bariérou Jan Ryšánek. Další hvězdnou posádkou na startu byla dámská belgicko-francouzská posádka „Christine“ – „Biché“ jedoucí na Opelu Kadet GT/E ze stáje promotéra E. Patery. Hvězdné zastoupení měli i polští sousedé v čele s Andrzejem Jaroszewiczem, kterému, bohužel, zdravotní komplikace nedovolily revival dokončit a slavnou posádkou Blažej Krupa – Piotr Mystkowski. Johnyho Hauglanda už berou naši fandové za domácího, naopak dříve náš reprezentant Jozef Studenič dnes do Prahy přijíždí ze zahraničí.

Revivaly již mají svůj zaběhnutý osvědčený formát, který se snaží promotér doplňovat o nové zvláštní úseky, aby se pravidelně startující posádky nenudily stereotypem. Jakkoli není jednoduché hledat místa, kde by se daly tzv. Show Sections, uspořádat, letos se podařilo zabezpečit tři nové úseky, které se setkaly s velice příznivou odezvou, jak samotných aktérů, tak diváků.

Revival tradičně začínal prologem u chuchelského závodiště. Trať byla stejná jako v předešlých ročnících, co bylo nové, že ji posádky absolvovaly v dešti a mokrá tráva klouže víc než dobře. Přesto se s nástrahmi kluzkého povrchu, až na drobnou kolizi dvou paradoxně pomaleji jedoucích automobilů, všichni úspěšně vyrovnali a původně naleštění krasavci, nyní už se správným soutěžáckým „mejkapem“ zamířili na Václavské náměstí na slavnostní start. S nejlepším pocitem a nejrychlejším časem odjížděla z Chuchle posádka Tomáš Kotek – Jana Dušková, pozdější vítězové třídy 5.

Nepopsatelná atmosféra Václavského náměstí s dolní polovinou zaplněnou závodními automobily, obleženými fanoušky i množstvím Pražanů a zahraničních návštěvníků, kteří pro tuto chvíli přestávají obdivovat architekturu a kochají se pestrou přehlídkou plechových a také duroplastových krasavců. Že je revivalové startovní plné úžasných strojů neoceňují jen fanoušci z řad diváků, ale i S. Blomqvist a J. Haugland na závěrečném ceremoniálu prohlásili, že tolik krásných soutěžních aut na jednom podniku se jen tak nevidí.

Po startu z Václavského náměstí zamířily posádky přes dvě pořadatelské radarové kontroly na Kladno, kde je na haldě v areálu firmy Destro čekala další Show Section na nezpevněném povrchu s pasážemi rychlých protahováků, kde kromě jiných byla velmi hezká podívaná na další severskou hvězdu Jani Paasonena v Porsche 944. Na domácím hřišti se dařilo i posádce Tomáš Zdrubecký - Jan Eidkum na Škodě 120, bohužel jim radost nevydržela moc dlouho, když T. Zdrubeckého ráno v Teplicích při cestě na benzínku zezadu trefila dodávka a Tomáš se po hektické opravě vrátil do peletonu revivalu až odpoledne už bez šance na výsledek. Z Kladna už trasa vedla do Teplic, kde karavana revivalu našla pro následující noci útočiště v hotelu Panorama. Slanostního dojezdu do cíle první etapy na teplickém náměstí byl přítomen i primátor Teplic, pan Jaroslav Kubera, který vydržel vítat ve svém městě posádky až do posledního startovního čísla do pozdní noci.

V sobotu ráno se již kolotoč revivalu rozjel naplno. Do Chabařovic je to od hotelu kousek a v místním Moto areálu Martina Fridricha na čekala na posádky nová rallykrosová trať. Dvě kola zde bohužel nevydržela poloosa Opelu Kadet otce a syna Hlinomazových, kteří byli po pátku a nejrychlejším čase na haldě na špici klasifikace. Dobré průběžné umístění přemotivovalo jednoho jezdce, který předvedl „saabský kotoul“. Solidní švédský výrobek by sice byl i nadále schopen pokračovat v jízdě, řidič však raději z obav, že by „úprava“ karosérie mohla na přejezdech přitahovat pozornost dopravní policie z revivalu odstoupil. Ve výborném světle se nejen zde, ale i na ostatních Show Sections, ukázali mladíčci Vojtěch Matoušek – Vladimír Janovský na Toyotě Starlet, které ovšem o lepší umístění připravily chyby v navigaci a trestné body z kontrol na spojovacích úsecích. Bez kázně a pečlivé navigátorské práce se nelze těšit z dobrého revivalového výsledku. Dravým nasazením zaujala i polská posádka Grzegorz Olchawski – Michal Jucewicz na Audi Quattro. Po chabařovické šotolině následovala trať závodu do vrchu v Telnici.

V Telnici na sebe upozornila hezkým výkonem vítězná posádka třídy 3 Oldřich Švábek – David Švábek na VW Golf a plamenným představením Lada otce a syna Martjukových, naštěstí se podařilo ohýnek uhasit dřív, než mohl napáchat větší škodu.

Trasu z Telnice na další novou Show Section v Litoměřicích na výstavišti Zahrada Čech si užili hlavně spolujezdci, neboť vyžadovala přesnou navigaci. Posádky se mohly kochat cestou po Krušných horách, Podkrušnohořím, Českým středohořím a sestoupaly až k Labi do Litoměřic. Zde na výstavišti byla pořadateli se zkušenostmi z Rallye Českým Středohořím vytýčená pro jezdce náročná a pro diváky zajímavá a bezpečná Show section. Zde se zaskvěla manželská posádka Martina a Jany Slezákových na BMW 2002, krásně zajeli i vítězové třídy 6 Jan Reiss – Vlastimil Pocar na Škodě 130 LR.

Po litoměřickém asfaltu čekala na revivalisty opět šotolina chabařovického rallykrosu. Zde za vítěznými Olchawskim a Jucewiczem zužitkoval své rallykrosové zkušenosti vítěz třídy 9 Petr Fürst navigován manželkou Alenou, když porazil o sekundu také rallykrosaře S. Blomqvista.

Odpolední program pokračoval znovu na trati telnického závodu do vrchu. Opakovačku zvládli nejlépe Štěpán Kaděra se Štěpánem Škvárou. Vytáhl se i Vlastimil Suk jr. s Kopicovou na Suzuki Cultus Gti s méně než polovičním motorem, za to se znalostí tratě ze své vrchařské kariéry.

Ještě jednou všichni po Telnici absolvovali cestu na Výstaviště do Litoměřic. Svůj nejlepší čas zde zajel S. Blomqvist s J. Ryšánkem, který když už byl na Exhibition Centre, tak předvedl exhibiční výkon.

Sobotní závěr patřil opět chabařovickému Moto areálu, tentokrát však přivítal závodníky plochodrážní ovál, který nabídl divákům přehlídku dlouhých smyků. Na trať se vždy vešly dva vozy, jen S. Blomqvista a J. Paasonena nechali pořadatelé kroužit samotné, aby si diváci mohli jejich jízdu vychutnat. Kdyby soutěž neměla svůj pevný harmonogram jezdci by smykovali až do noci. Za vítězným Olchawskim skončil milovník rozevlátého stylu Jan Hlista s Karolínou Drnkovou na Toyotě Celica před Martinem a Janou Slezákovými na BMW 2002.

Z Chabařovic už se všichni krátkou spojovačkou dostali do hotelu, kde se odehrála druhá část náplně revivalu, ta společenská, nutno dodat, že stejně náročná, jako ta sportovní. Zábava do noci, ke které patří nejen probírání situací, které posádky na trati zažily, ale protože jde v první řadě o setkání bývalých motoristických sportovců, také vzpomínání na závody a soutěže, kdy každý má vzpomínek několik přehršlí. Sobotní večery na revivalu jsou již pověstné a ani ten letošní nezůstal pověsti nic dlužen. Vítězem večera se stal Pavel Ryšánek, ale výkony ve společenské části se zatím do celkové klasifikace revivalu nezapočítávají. Jen vědomí ranního startu nakonec všechny zažene do postelí a další vyprávění musí počkat na příští revival.

V neděli ráno už revival definitivně Teplice opustil. První zastavení bylo na polygonu mosteckého Autodromu. Zde Show Section tvořila rychlá trať na kvalitním asfaltu s šotolinovou vsuvkou okořeněnou skokem, za kterým dopadající automobily vyhloubily jámu, která dopadnuvší vozy opět katapultovala do vzduchu. Atraktivní podívaná pro diváky, jen sem tam nějaký materiál z aut odpadl. Ale revivaly nejsou určeny pro leštěnky, mají být vzpomínkou na rallye minulých let a ne „Concours d‘ Elegance“. Poslední zatáčka před stopkou v cíli se stala osudnou pilotovi Lancie Delta, který přehnal nájezdovou rychlost, odstředivá síla převzala vládu nad jeho strojem a po saltu s jedním vrutem praštila Lancií o zem. Posádka z vozu vystoupila nezraněna fyzicky, ego řidičovo ovšem dopadlo asi stejně jako karosérie italské krásky, zvlášť po tom, co v předchozích úsecích zajížděl špičkové časy. Statečně zde bojoval nejen s nástrahami tratě, ale i s bolestí Jiří Achs stižen houserem, ale v „devětsetjedenáctce“ na bolest zapomněl a se synem Tomášem zajel druhý čas za nedostižným Olchawskim. Tomu patřila i závěrečná Show Section, o lepší umístění jej však připravily trestné body z přejezdů.

Závěrečná Show Section v industriálním prostředí kladenského haldodromu na proti pátku prodloužené trati už korunovala sedmý ročník Rallye Praha Revival. Posádky statečně po náročném víkendu zmobilizovaly poslední síly a vrhly se do posledního šotolinového úseku. Šotolinová trať s rychlými protahováky vyhovovala jezdcům vyznávajícím rozevlátý styl, efektně jedoucím G. Olchawskimu a J. Hlístovi, ale i efektivně jedoucímu Vl. Sukovi mladšímu. Svá vítězství ve třídách zde ještě potvrdily posádky Robert Kotál – Miroslav Maršál na Škodě 130, Lukáš Vojáček – Jiří Kovrzek na exotice Subaru XT, a Eugen Šaloun – Jaroslav Šaloun na BMW 1602.

Po haldě už následoval jen přejezd do areálu učiliště v Radotíně, kde revival tradičně začíná a končí. I letos se nakonec podařilo sečíst body všech posádek a ty se seřadily podle bodových kont do pořadí, ti nejlepší v každé z vypsaných tříd, obdržely poháry za potlesku svých soupeřů. Vyhlášeni byli i vítězové poháru pro zahraniční legendy.

Organizátor se snaží, aby revival neupadl do stereotypu, letos přibyly v hodnocení kontroly TRC, kontroly dodržování dopravních předpisů. Organizátorům nejde o nějaké zbytečné chytání posádek, jen kvůli samoúčelnému chytání a trestání, ale při stanovení jízdní doby se jede podle předpisů a ten, kdo nedělá chyby v navigaci, nepotřebuje k tomu, aby byl včas v časové kontrole porušovat žádný paragraf pravidel silničního provozu. Dokud nebudou všechny vozy vybaveny GPS sledováním, což nebudou dlouho, je toto jediná možnost postihnout posádky, které, ve snaze odčinit navigační výpadky jedou rychleji než je svižná, ale bezpečná a ohleduplná jízda. Jinak se opět ukázalo, že hodnocení revivalu je relativně spravedlivé a k úspěchu nestačí jen silný motor. V první desítce absolutního pořadí je pět třináctistovek, Tomáš Kotek s jedenáctsetpadesátkou Fiatem skončil absolutně třetí a ďábel Stanislav Pelc s Pavlem Chlustinou na sériovém Trabantu skončil jedenáctý (ze 150) absolutně a vyhrál třídu sériových jedenáctsetpadesátek! Absolutními vítězi se po zásluze stali Štěpán Kaděra se Štěpánem Škvárou na BMW E30. Zvlášť odměněna byla i nejrychlejší řidička Daniela Mlejnková. V poháru pro zahraniční legendy motorsportu před Jani Paasonenem s Markusem Ruuhimäkim a posádkou Stig Blomqvist – Jan Ryšánek zvítězil Johny Haugland navigován Monikou Eckardtovou, který na Škodě 130 LR předváděl styl, za jaký jej u nás obdivovaly zástupy diváků poděl tratí Rallye Škoda a Rallye Barum.

Revival skončil úspěšně, naprostá většina účastníků odjížděla spokojena s přáním start na revivalu si zopakovat, pořadatelé v čele s Eduardem Paterou byli také spokojeni, že se revival dojel bez průšvihů, takže se asi na podzim zase sejdeme Na Rallye Berounka revivalu!


Jarda Malík



Webmaster Edda Patera. Designed & Powered by Jan Frank © 2007